Image default
בימה ומחול תרבות ובידור

תיאטרון נא לגעת מציג: “לא על הלחם לבדו, עם שחקנים חרשים ועיוורים

מאת ציפי שחרור

למעלה מעשור חלף  מאז הוקם  תיאטרון “נא לגעת” בנמל יפו, ותמיד מרגש עד דמעות לשוב אל המקום הזה האנושי והמקרב. הפעם הלכתי אל ההצגה הרצה שם כבר מספר שנים, “לא על הלחם לבדו” הודות לאחד המשתתפים המרכזיים בהצגה, המשורר איציק חנונה…

תיאטרון נא לגעת  הוקם  במטרה לשלב אנשים חרשים – עיוורים  וכן לקדם את צורכיהם ושאיפותיהם. תיאטרון המעניק לקהל חוויה אמנותית וחברתית, משנה  תפיסות, מחברת קהילות  ומגדריות דרך אמנות.

בהצגה  “לא על הלחם לבדו”  11 שחקנים  חרשים- עיוורים או למחצה, ואיתם מתורגמנים ומתורגמנים – שחקנים המסייעים בידיהם ועושים מלאכת קודש. 11 אנשים יצירתיים, עצמאיים  ומלאי שמחת חיים. ואכן ההצגה  זוכה להצלחה רבה  מזה זמן רב, ומי שטרם ראה שירוץ, שכן זאת זכות וגם חובה  ללכת ולהתרגש.

ההצגה נפתחת במהלומת תוף חזקה על הבמה, כאות המכריז לשחקנים על תחילת כל  סצנה, הם חשים בהדהוד וברטט ומשתלבים. תוך שהם מספרים, נעים ומגלמים  את סיפורי חייהם, חלומותיהם, תשוקותיהם וסודותיהם, הם לשים בצק ואופים אל מול הצופים חלות ולחמניות  וריח האפייה נישא באוויר ומעורר את החושים.

המתורגמנים מסייעים להם ולקהל וגם בשפת הסימנים, כשבתום ההצגה הקהל מוזמן אל הבמה להתכבד בלחמניות העסיסיות הנטבלות בשמן זית זך. והחלומות של השחקנים ככל החלומות. כן גם עיוור חולם להיות קוסם, סופר, ללכת לסרט, להתחתן, ללכת לספר צמרת,  לטייל, לצלם…

במרכז ההצגה  עומד איש מופלא, הלא הוא אותו איציק חנונה (54) שהודות לו התחברתי לתיאטרון. הוא דמות מרכזית בהצגה, ומגלם בה את דמות המספר. איציק חנונה נולד עיוור, ובגיל 11 התחרש, אך יש לו זכרון של צלילים. הוא איש ספר ומשורר.

התמזל מזלי ואיציק קרא חלק מספרי שתורגמו לכתב ברייל והתאהב בהם. הוא יצר עימי קשר וביקש לפגוש אותי, התרגשתי ונסעתי להוסטל בחולון שם הוא מתגורר, ונוצרה בינינו ידידות מיוחדת. אני קוראת את שיריו ומעודדת אותו להגשים את חלומו להוציא לאור ספר שירה. שירתו מרגשת מאוד  ואהבתו לקריאה ולספרים מעוררת השתהות. איציק קורא מדי יום ספר שלם. אהבתו לקריאה בלתי נדלת. הודות לאיציק אני היום ממעריצי תיאטרון נא לגעת, תיאטרון יחודי שאין לו אח ורע בעולם.

במהלך ההצגה “לא על הלחם לבדו” הבטתי גם בקהל, שצחק, דמע, התרגש, והתמוגג. בתום ההצגה  הכל מיהרו לחבק, לשוחח ולהרעיף  אהבה על אנסמבל השחקנים והמתורגמנים.

“לא על הלחם לבדו, חוויה מרגשת ומטהרת. עוד בתיאטרון  נא לגעת הצגות נוספות, קונצרטים בחשכה ומסעדה בחשכה.  מומלץ בחום ובאהבה .

לא על הלחם לבדו / תיאטרון נא לגעת,  נמל יפו

בביצוע: אנסמבל שחקנים חרשים-עיוורים

בימוי: עדינה טל

מוסיקה מקורית: אמנון בהעם

עיצוב תפאורה: איתן רונאל

ביצוע תפאורה: מאיר בן חקון, אלון לוי

עיצוב תלבושות: דפנה גרוסמן

אביזרים: לירון קורן

עיצוב תאורה: אורי רובינשטיין

“רוקד צמוד” מילים, לחן וביצוע: צבי טל

“שוק איטלקי” (מבוסס על שיר עם נפוליטני) ביצוע: צבי טל

אורך: 90 דקות

ההצגה זמינה על פי דרישה עם כתוביות בספרדית, ערבית, צרפתית, אנגלית, רוסית וקוריאנית.

 

אולי תאהב\י גם:

שעת הגלגול – מחזה חדש מאת רות קנר

איטו אבירם

“פרחקיר” – מופע מחול מחשמל בגלריית פסלים במוזיאון

איטו אבירם

הצגת ילדים מומלצת: בילבי – המוסיקה, המחזה, ההפתעות ו… הישיבה

איטו אבירם

הגב לפוסט

דילוג לתוכן