Image default
ספרים פרוזה

ספר קריאה: “ילדותו של ישו” – של מי הילד הזה?!

עטיפה_-_ילדותו_של_ישיו(2)

גם אם אינכם מתעניינים בקורות חייו של ישו, או, לחליפין, בחייהם של פליטים, עובדים זרים וכגון אלה, שממלאים את הארץ בימינו אלה, זו אינה סיבה לוותר על קריאת ספרו האחרון של ג’.מ קוטזי. כותרת הספר שבה בחר הסופר תמוהה, אבל הספר עצמו לוכד, מעניין ובהחלט שווה קריאה.

מאחורי השורות הקצרות, זמן ההווה, התהיות והשאלות שאינן מרפות מהגיבורים, לאורך העלילה, מסתתר ספר קצבי המצליח לעורר בך, הקורא, עניין וסקרנות. זרועותיה הנעלמות של העלילה אוחזות בך כבר בעמודים הראשונים, בעצם, כבר בשורות הראשונות, ומושכות אותך פנימה, לקרוא עוד ועוד, לספק את אש הסקרנות שמילותיו של הסופר הצליחו להדליק בך כל כך בקלות.

נושאי העלילה – גבר וילד, לא אב ובנו, שהם פליטים, המגיעים אל ארץ המוכנה לקלוט אותם, מקבלים שמות חדשים ותעסוקה חדשה, לומדים לשון חדשה, ואמורים לשכוח את עברם ולהסתגל למציאות החדשה. המדינה הקולטת, שמשטרה סוציאליסטי, שאזרחיה דוברים ספרדית, מצטיינת בבירוקרטיה מפותחת למדי, שיכולה לתסכל כל בר דעת, אולם מפגינה גם מידה ראויה של אמפתייה אל הזרים הבאים בשעריה ומציעה להם הרבה יותר ממה שמציעה לפליטים הארץ שבה יושב כותב שורות אלה.

אולם זה איננו ספר על ילדותו של אבי הנצרות. בעצם, לא הצלחתי כלל להבין את הקשר שבין הכותרת לגוף הספר. זה גם לא ספר מובהק על פליטים המנסים את גורלם בארץ חדשה, אלא בעיקר ספר על מערכת יחסים בין ילד ואיש מבוגר. ילד חכם ואיש מבוגר שקיבל עליו מרצונו את חסותו על הילד, במטרה למצוא את אמו, עד שהוא מדביק את הילד שאינו בנו אל אישה שאינה אמו של הילד, אבל רוצה בו בכל מאודה.

מדובר ברומן אלגורי, ויש בו כוונות נסתרות, מרומזות. אולם, מותר לתפוס ראש קטן, אפשר לוותר על הניסיון להבין “למה התכוון המשורר בדבריו”, ולהסתפק בסיפור קולח, המתרחש ממש למול עינינו, ויש בו רגעים של מתח, רגעים של צחוק וגם לא מעט תסכול. ועוד משהו, בהחלט מותר לעשות השוואה עם מה שאנו רואים מעבר לכתף: נדידת העם המוסלמי הגדולה אל אירופה, נדידת העם האפריקאי הגדולה אל הארץ המובטחת, שנהפכה לזרזיף, ואף נדידתם של אלה מבינינו שנמאס להם, או שקשה להם, והם עושים לעצמם “רילוקיישן”, בברלין, ברומא ובאמסטרדם.

כאמור, זהו סיפור הנוטה אל האלגוריה ומסופר רובו בצורת שיחות. רומן של אידיאות הנקשר לכמה מספריו הראשונים של קוטזי כמו מחכים לברברים ופו, שיצאו לאור בעם עובד ועוררו עניין רב. מלאכת מחשבת של רב־אמן, חתן פרס נובל.

 

אולי תאהב\י גם:

“השופט” מאת שי אספריל, ספר מורכב, מסקרן ובלשי

איטו אבירם

הספר “מה ששייך לך” – מבט חודר באהבה הומוסקסואלית

איטו אבירם

הספר “מרק סוס” של ולדימיר סורוקין – לבעלי קיבה חזקה!

איטו אבירם

הגב לפוסט

דילוג לתוכן