Image default
אטרקציות ופעילויות מרכז טיולים ירושלים

מסלול בהרי יהודה אל “עין טייסים” – מעיין קריר, רטוב ומומלץ

מאת: חווה בראון. צילום: ניב בראון

עין טייסים. צילום: ניב בראון
עין טייסים. צילום: ניב בראון

מעיין שכבה קטן שנמצא ב”יער סטף” ומכונה “עין טייסים” הוא המקום שאליו אתם באמת רוצים להגיע כשמזג האוויר מכה בכם ב- 30 מעלות צלזיוס ויותר. המקום – הרי יהודה, הר הטייסים, ליד צובה, ואם לילדים נמאס מחיק הטבע – תמיד אפשר לקפוץ ל”קיפצובה”, ממלכת הילדים אשר בהר.

שם המקום בערבית הוא עין אל-ג’וז, שפירושו מעיין האגוז, על שם אגוז המלך הגדול הצומח לידו, או עין אל-ג’ודידה – המעיין החדש. שמו העברי ניתן לו בזכות העובדה שהוא נובע על מדרון הר הטייסים. המים מחלחלים בתוך שכבות הגיר והסלע. מוקד הנביעה נמצא בתוך מערה קטנה, ממש מעל בריכת המים.

בעין טייסים נחצבה ניקבה שאורכה כשישה מטרים, מתוך כוונה להגדיל את שטח פני השכבה הנושאת את המים ולהגביר את שפיעת המעיין. הניקבה מסתיימת בפתח קשתי הבנוי מאבנים מהוקצעות. מי שממש משתדל יכול לעבור בניקבה בהליכה שפופה. מימי המעיין ניקו בזמנו את הטרסות החקלאיות המצויות במורד. במקום יש שרידי חווה חקלאית וטרסות חקלאיות שעליהן עדיין גדלים עצי שקד, לימון ואגוז מלך. רשות הטבע והגנים, שיקמה את האתר. בימים אלה קרן קימת לישראל משקמת מעבר דרך נוח יותר בנחל רפאים שישפר את יכולת התנועה לכיוון נחל רפאים/שורק.

בהר ניתן למצוא ריכוז גדול של עצי קטלב, בעלי גזע אדום. הריכוז המרשים של העצים נמצא במפנה הצפוני של ההר, צמוד לכביש בין רמת רזיאל לצובה. עץ קטלב מרשים בגודלו נמצא גם משמאל לגרם המדרגות כאשר אנו עומדים על רחבת העפר עם הפנים לאנדרטה. אם נעלה ימינה בגרם המדרגות נגיע לרחבה מרוצפת המוקפת עצי ברוש ובצידה עץ קטלב אדיר ממדים, שגזעיו הרבים התמודדו בהצלחה עם הסלע ויכלו לו. כדאי ללטף את הגזע החלק. הוא מאוד נעים למגע.

הכתבה השלמה מופיעה ב- E ירוק

אולי תאהב\י גם:

פעילות עם ילדים: כשמוזיאון ישראל חוגג יומולדת – הכניסה לילדים בחינם

איטו אבירם

אטרקציה משפחתית בירושלים: מיצג אור קולי במגדל דוד בתכנית חדשה.

איטו אבירם

אמת התנינים – מהרומאים ועד התנינים

איטו אבירם

הגב לפוסט

דילוג לתוכן