איטו אבירם

מפגש זום עם אודיה קורן במסגרת תערוכת קולאז’ים דיגיטאליים בהשראת הקורונה וקפקא: “הגלגול, החרק, המגיפה והעולם”

מוזיאון ינקו דאדא בהשפעת משבר הקורונה ובהמשך לפעילות הווירטואלית תערוכה חדשה של האמן והסופר יוסי וקסמן. בשישי הקרוב – מפגש עם השחקנית והקומיקאית.

הקטן גודל גופן הגדל גודל גופן גודל גופן הדפס עמוד הזה

במסגרת התערוכה הוירטואלית של האמן והסופר יוסי וקסמן שנפתחה באתר מוזיאון ינקו דאדא, עין הוד יתקיים ביום שישי הקרוב 24.4.20 בשעה 11:00 מפגש זום ובו השחקנית ואשת הרדיו אודיה קורן,  תקיים הופעה זומית חד פעמית, תקרא קטעים מ ״הגלגול״ של פרנץ קפקא, ותשוחח עם האמן יוסי וקסמן, על איך התגלגלו קפקא, מגפת הקורונה ופרפראות אחרות אל יצירותיו האחרונות. והכול ברוח דאדא, כמובן.

הקהל מוזמן להצטרף אלינו בזום. יש להרשם מראש בקישור: https://bit.ly/3crVROO  קישורית תישלח בבוקר האירוע.

כזכור, מוצגת באתר המוזיאון  תערוכה חדשה של האמן והסופר יוסי וקסמן “הגלגול, החרק, המגיפה והעולם”,  הכוללת קולאז’ים דיגיטליים בעקבות פרנץ קפקא, שנעשו ע”י האמן בימים אלו וברקע משבר הקורונה העולמי.

״בוקר אחד, כשהקיץ סמסא מתוך חלומות טרופים, ראה את עצמו והנה נהפך במיטתו לשרץ ענקי. מוטל היה על גבו הנוקשה כמין שריון, ומדי הרימו מעט את ראשו היה רואה את כרסו החומה והמקומרת, העשויה חוליות נוקשות ומקושתות, עד שהכסת כמעט שאינה יכולה להיאחז בה עוד ועומדת לצנוח מעליה לגמרי. רגליו המרובות, הדקות ועלובות לעומת מותר גופו, ריצדו לעיניו בחוסר ישע.״ (פרנץ קפקא, הגלגול, תרגום ישורון קשת, הוצאת משרד הבטחון 1975)

בראשית המאה ה-20, התפרץ אל העולם הסיפור על אדם שנהפך לחרק. גריגור סמסא, גיבור ״הגלגול״, הפך לחרק, לפראי, ליצור שנשלט על ידי יצריו הקמאיים ביותר, לחרק שדומה במראהו לאיבר מין גברי. וחייו, עד מותו הבלתי נמנע, משתנים מהקצה אל הקצה. קפקא יצר דמות ספרותית שעד עצם היום הזה היא אחת הדמויות ״המשתנות״ המשפיעות ביותר על תרבות המערב.

והיום, במאה העשרים ואחת, בצל הנגיף העולמי ובימי הסגר שנכפה עלינו, כולנו גריגור סמסא,  גריגור החרק התקוע במיטתו ובחדרו באין מושיע. והעולם, למרות אסוננו, דווקא ממשיך בשלו: האביב יפהפה, הפרחים פורחים, הדבורים עמלות, החרקים בשלהם, הנחשים יוצאים ממאורותיהם. פתאום, בלי שום הודעה מראש, האדם חזר אל ממדיו האמיתיים, ובעל כורחו – פתאום הוא יצור פגיע ולא בונה ומחריב עולמות. והעולם כהרגלו – מתקדם ומשתנה ממוטציה למוטציה, מאסון לאסון.

סגור בביתו ומתוך פרץ יצירה יצר יוסי וקסמן בתוך מספר ימים סדרה של עבודות מחשב: קולאז’ים בצבעים עזים המכילים בתוכם את דמותו של קפקא, תיקן אמריקאי מצוי וצילומים אירוטיים מהאלבום האישי שלו: מאות תיקנים סוגרים על דמותו של הסופר המיוסר בעבודה אחת ובאחרת וקסמן (בעצמו גם סופר ידוע) מתבונן על הנחיל. הוא מכסה את המראה המאיים והדוחה  של הנחיל בצבעוניות וורהולית. בחלק מהעבודות הוא מבודד תיקן אחד אדיר ממדים ומצמיד אותו לגופו הערום. בסדרה זו חוזר וקסמן גם לעבודות קודמות שלו בהם השתמש בדימויים הומו אירוטיים.

התערוכה מבקשת להגדיר את ״רוח התקופה״ שלנו, שהיא תקופה מוגזמת, רעשנית, משתנה ללא רחם, מרובת דימויים ורעיונות שהעין והשכל כבר אינם יכולים להכיל, עד לבחילה ולהקאה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *