Image default
מעניין ספרים פרוזה

ספר  מומלץ: “האדון שנפל לים” – מיהו האופטימי?

האדון שנפל לים

בתחושת עונג אני שב ומדווח על ספר שיצא לאור בהוצאת “זיקית” לפני שלוש שנים, ואני זכיתי להכירו רק כעת. עונג? בהחלט, ולא רק מסיבות טכניות, אבל נתחיל דווקא בהן: התחושה, שכשאחרים שולפים מתוך תיקיהם את הסלולרים ומנסים להתחבא מאחוריהם בפרהסיה, בכל עת, אני שולף ספר עב כרס אך זעיר מידות, ומצליח בהחלט לבלוט ביניהם בייחודי, מסבה לי תענוג מיוחד במינו.

ספרי זיקית, שגודלם הפיזי הולם כל תיק וארנק אישי, כמו נועדו להבליט את אלה מבינינו שממשיכים לקרוא ספרים גם בעידן ההתמכרות הטוטאלית לסלולרי החכם. על אחת כמה וכמה, אם יש מה לקרוא בין דפי הספר. הספר הזה בהחלט נקרא בשקיקה, אף שעלילתו אינה מקורית כלל, וגם אין בה התפתחות דרמטית: מדובר באדם צעיר, נשוי ואב לילדים, מצליח כלכלית, שמחליק מסיפון האוניה ונופל למי האוקיאנוס השקט אי שם בין הוואי וקליפורניה.

שמו הנרי פְּרֶסטוֹן סְטֶנדיש, הוא ג’נטלמן ניו יורקי שמועד מעידה קטנה על כתם שמן. ספינת ה”אַרַבֶּלה” שבה שט תתרחק אל מעבר לאופק, ואנו הקוראים נשאר לבד עם הדמות לאורך כל עמודי הספר, לצוף בלב ים.

השאלה האם יינצל תרחף לאורך כל קריאת הספר כעננה לבנה קלושה בשמי התכלת העזים שניבטים ממרחק אין-קץ על הדמות הקטנה והמכמירה, הצפה על גבה על פני המים, בעוד איש על גבי ספינת האם אינו חושד בו כי נפל למים.

אם עד כה נמנעתם מלעסוק בשאלה הזו: מה יקרה אם תמצאו את עצמכם צפים אי שם בלב האוקיאנוס, לבושים בבגדיכם אך ללא כל אמצעי עזר לצוף, או לקרוא לעזרה, הנה היא מגיעה. ואם נמנעתם עד כה גם מהמחשבה על הרגע שבו תתחילו לבלוע מים ולטבוע, ולנסות לדמיין אותה, הנה, הספר מאלץ אתכם להתמודד גם אתה.

ובכל זאת, מדובר בספר אופטימי, שיצליח לחלץ מכם רגעים עליזים, בשל חוש ההומור בעל הגוון הבריטי הדק האופף אותו. הטקסט פשוט ואינטימי והעובדה שגיבורנו הרטוב הוא אדם חושב ומלא אמונה בעצמו ובמזלו הטוב, גם ברגעים קשים מנשוא, תפיח גם בכם אופטימיות משכרת, כמעט עד העמוד האחרון של הספר.

האדון שנפל לים הוא התגלית המפתיעה של הוצאת זיקית לשנת 2013. הספר נכתב בידי סופר ששקע אל מצולות השכחה, אפילו במדינתו, מאז מותו ב-1949. הרומן הקצר הזה לא זכה להדפסות חוזרות באנגלית מאז מהדורתו הראשונה בהוצאת “ויקינג” ב-1937, ומצא את עצמו מחוץ לתולדות הספרות. ואולם, קריאתו בימים אלה ממש מוכיחה כי ישנן יצירות שיש בהן כוח לעמוד בשיני הזמן, גם אם דומה ונשכחו…

האדון שנפל לים מאת הרברט קלייד לואיס, יצא לאור בהוצאת “זיקית”.

 

אולי תאהב\י גם:

תיאטרון הבימה מציע: “תקווה”

איטו אבירם

ג’אז בלט מונטריאול: “לרקוד את ליאונרד כהן”

איטו אבירם

 הספר: פרפרים בנובמבר – ספר מסע מהנה ושובה לב 

איטו אבירם

הגב לפוסט

דילוג לתוכן