מאת ציפי שחרור
לאחר שקראתי את ספרו של הנס פאלאדה “לבד בברלין”, נדדה שנתי מהתרגשות. עתה קצת חששתי שהצפייה בהצגה בהבימה שעובדה על פי הספר בידי שחר פנקס, תפגם בהנאה, והתבדיתי, למזלי, לטובה.
מסתבר שההצגה היא פנינה תאטרלית שנוצרה מתוך ספר העוסק בנושא שאינו קל לעיכול – השואה, והפעם מנקודת מבט גרמנית. מדובר בדינמיקה הנוצרת בין אזרחים גרמנים שסבלו מזרועו הארוכה של הגסטפו. זהו סיפורם של אלזה ואוטו המפל, זוג דל השכלה ממעמד הפועלים שמתגורר בברלין, ללא כל רקע של פעילות פוליטית קודמת. השניים מחליטים בצר ליבם לעשות מעשה, לאחר שבנם היחיד נהרג בחזית. במשך שלוש שנים הם מפיצים תעמולה נגד המשטר הנאצי, והכל בכוחות עצמם. פעילותם: משלוח גלויות הקוראות לסרבנות אזרחית ולחבלה במקומות העבודה, וקריאות כנגד הפירהר.
עוד כשקראתי את הספר חשבתי בליבי שבני הזוג הזה למעשה המציאו את הפייסבוק לפני העידן האינטרנטי טכנולוגי, אלא שלצערנו באמצעים של התקופה הצליחו להגיע רק לכמאתיים שבעים תושבים ואז נתפסו. למצער הוא שרבות מהגלויות נמסרו על ידי מקבליהן, מפחד השלטונות, לידי המשטרה. יש לציין שהסיפור המבוסס על ארוע אמיתי שארע, ושסופר להנס פלאדה על ידי משורר, חברו של הסופר שהספיק להתמנות לשר התרבות בממשלה שלאחר המלחמה.
ההצגה “לבד בברלין”, בהבימה, מוצגת עם מייטב השחקנים: כשאסנת פישמן ונורמן עיסה בתפקיד הזוג האמיץ המפיץ את הגלויות. עוד משתתפים: תומר שרון ושולמית אדר, אורי הוכמן, פיני קידרון ואחרים.
ראוי לציין במיוחד את עבודת הבימוי הלא שגרתית של אילן רונן המוכשר, המצליח להמחיש את המרחב שבו מתרחש הסיפור ואת תחושת החנק והמצוקה של האזרחים הגרמניים בעלילה. הבמאי מציב את השחקנים בחזית הבמה – ישובים על כסאות המשמשים כביתם, כדלת נפתחת, נסגרת, מיקום, רכוש, קומה ועוד.
אט אט מתרגל הצופה לסימבוליות שבכסאות המשמשים חלק חשוב בהצגה, מה שהזכיר לי את המחזה של יונסקו, “הכסאות”. במערכה השנייה הכסאות מתחלפים במדרגות מסתובבות, שכל סיבוב שלהם משנה לוקיישיין. תפאורה מתוחכמת פשוטה ומינורית ועם זאת אינה גונבת את ההצגה, אבל משקפת את הצער, הכאב ובעיקר הפחד הגדול בו שרויים האזרחים מפני הגסטפו.
שחר פוקס המחזאית השכילה להפוך ספר עב כרס, רב פרטים שלא רבים יצליחו להתמודד אתו, למחזה מעט מופשט, מרווח, שניתן להכילו מבלי לחוש שהוא בא על חשבון קריאת הספר. בנוסף, היא הכניסה את סיפור העלילהה לתוך שעתיים שלמות, מהנות, מחמיצות לב.
אכן דרושים אומץ ותעוזה להפוך סיפור שכזה למחזה, ולהעלותו על הבמה, וגם זאת הודות לשחקנים המוכשרים.
מומלץ בחום, אם כי הצפייה במחזה איננה קלה.
לבד בברלין
על פי רב המכר העולמי של הנס פאלאדה
מחזה: שחר פנקס בימוי: אילן רונן
עיצוב תפאורה: ניב מנור עיצוב תלבושות: אולה שבצוב
תנועה ועריכה מוסיקלית: מירי לזר עיצוב תאורה: זיו וולושין
וידיאו: אריק אביגדור
שחקנים: נורמן עיסא, אסנת פישמן, תומר שרון, עמי סמולרצ’יק, פיני קידרון, אלכס קרול, שולמית אדר, רינת מטטוב, דוית גביש, אורי הוכמן, בן יוסיפוביץ’, מיכאל כורש, לאה גלפנשטיין, רותם קינן, אורי אברהמי ונעם פרנק.