בשנתו ה-56, מציע פסטיבל ישראל בירושלים תכנית אמנותית מקורית, חדשנית, עשירה ומגוונת, שממשיכה לקבע את מעמדו כפסטיבל הרב תחומי החשוב בישראל.
במסגרת התכנית יארח הפסטיבל את גדולי היוצרים העכשוויים הפועלים כיום בעולם בתחומי המחול, המוזיקה, התיאטרון והפרפורמנס, לצד העלאת הפקות מקור מישראל, מופעים במרחב הציבורי, כנסים ומפגשים מקצועיים.
הפסטיבל שיתקיים בין התאריכים 1-18 ביוני 2017, יתרכז השנה במתחם תיאטרון ירושלים על אולמותיו וחלליו השונים. ביום חמישי האחרון לפני סיומו יתקיים אירוע רב תחומי אל תוך הלילה ברחבי מתחם התיאטרון.
הפסטיבל בראשותו של המנכ”ל איל שר יוקדש בשנה זו למיכה לבינסון שהלך לעולמו בטרם עת: “אנחנו מבקשים להקדיש את הפסטיבל לחברינו מיכה שהיה מעמודי התווך של הפסטיבל בשנות התשעים, ומי שבחזונו האמנותי, ובאנושיותו, התווה את ערכי היסוד של הפסטיבל ותרם רבות לביסוס מעמדו ויוקרתו בארץ ובעולם. אנחנו גאים להיות ממשיכי דרכו.״(איל שר)
תחת ניהולו של המנכ”ל, איל שר, ולצדו המנהל האמנותי, איציק ג’ולי, ממשיך הפסטיבל לאתגר את הקהל בקו אמנותי לא מתפשר שמבקש להרחיב את המנעד ולצייר קשת צבעונית ומגוונת של פרשנויות לאמנות חיה עכשווית. התכנית האמנותית נעה בין המסורת לעכשווי והמעודכן ובין הפורמלי למתנער ומנער, ומזמינה את הצופה לדיאלוג רוחש על הכאן והעכשיו של עולם האמנות.
מה בפסטיבל
פתיחה עם הילולת גרוב סוערת בבריכת הסולטן עם טיפקס, כנסיית השכל, קותימאן והאורקסטרה, יאמן בלוז,פירקאת אל נור, נסרין קדרי, A-WA ועוד
הפסטיבל יפתח בבריכת הסולטן, בהילולת גרוב סוערת שמחה ובלתי מכופתרת, החוגגת את הפלורליזם התרבותי של העיר, תחת כיפת השמיים ובהשתתפות סוללת אמנים ששינו ועודם משנים את מפת המוזיקה והגרוב המקומיים: תזמורת פירקאת אל-נור, שמנגנים בה מוזיקאים יהודים וערבים, תארח את נסרין קדרי, נסיכת הגרוב ההודי-ישראלי, ליאורה יצחק תביא לבמה את בוליווד, וההרכבים A-WA ויאמן בלוז יתנו בראש בסאונד התימני הכי חם במזרח התיכון ומחוצה לו. עוד ירקידו במופע הפתיחה: האיש שכבש את היוטיוב והעולם קותימאן והאורקסטרה, והלהקות הענקיות טיפקס וכנסיית השכל שהביאו את הפריפריה למרכז והשפיעו עמוקות על הבניית הזהות המוזיקלית המקומית.
המופע בשיתוף עם עירית ירושלים ולציון 50 שנה לאיחוד ירושלים- יתקיים במעמד שרים, ראשי ערים, דיפלומטים ואורחים בינלאומיים של הפסטיבל. (יום חמישי, 1 ביוני, 20:30, בריכת הסולטן).
תיאטרון ופרפורמנס
מפגשים נדירים עם ענקים: רוברט וילסון במונודרמה של בקט, נסיכת האופל של התיאטרון הפוסט דרמטי אנג’ליקה לידל בהפקה הנוגעת בשורשי האלימות, הבמאי הישראלי יוסי יזרעאלי באורטוריה רחבת היקף בעקבות אשת איוב, ,”נערות מופרעות מצילות את העולם” מופע הפרפורמנס המטורף של הבימאית והכוריאוגרפית היפנית, טוקו ניקאידו והפקת תיאטרון-מוזיקלי מסקרנת של היוצר טום לוז, כוכב עולה בשמי התיאטרון עם סיפור על רוחות רפאים, ובמרחב הציבורי – קרקס לה פוטיקה מצ’כיה בכיכר ציון ו”מבצע כפפות משי”, של אנסמבל כאן במוזיאון ישראל
רוברט וילסון, מענקי היוצרים והבימאים בדורנו, יגיע לפסטיבל עם המונודרמה “הטייפ האחרון של קראפ”– מחזה המופת מאת סמואל בקט. וילסון, מביים את המחזה, מעצב את התפאורה ואף מגלם בעצמו, בביצוע מבריק, את קראפ הזקן המאזין להקלטות שלו כצעיר ומתמודד עם זהותו, זיכרונותיו וקיומו בהווה. הצגת היחיד, שעשויה ביד אמן, היא הזדמנות נדירה להציץ מקרוב אל טכניקות העיצוב, הבימוי והמשחק של יוצר עלית עם איכויות עוצרות נשימה במפגש מכונן עם טקסט אגדי. דואט מופלא בין שני ענקים. (“מטפורות בימתיות אלגנטיות, טכניקה שהיא כיתת אמן בפני עצמה, ועוצמה אמוציונאלית שלא ניתן להתעלם ממנה. ‘הטייפ האחרון של קראפ’ בביצועו של רוברט וילסון, מרגש ויפהפה בשל ההבנה האנושית הרגישה שלו.” The Guardian, 2014))
(שני, 5 ביוני, 20:30 | שלישי, 6 ביוני, 20:30, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים)
הסופרת, המשוררת, הבמאית, היוצרת והפרפורמרית הספרדיה אנג’ליקה לידל – נסיכת האופל של התיאטרון הפוסט דרמטי, צוללת ביצירתה החדשה, “ומה אעשה בחרב הזאת?” (שהוצגה בבכורה בפסטיבל אביניון האחרון), לפינות האפילות של הטבע האנושי. במופע טווה לידל חוטים שקופים בין שני אירועי אמת שהתרחשו במציאות: סטודנט יפני שרצח ואכל את חברתו ללימודים בשנת 1981, ופיגוע הטרור שהתרחש במועדון הבטהקלן בנובמבר 2015 בפריז. לידל נעה ברווחים שבין המוסרי לחייתי, ההגיוני לבלתי נתפס וצוללת עמוק אל מקורות הטרגדיה. בשפה ויזואלית מרהיבה, שנשענת על גדולי הציירים הקלאסיים, היא מחברת בין יופי, ארוטיקה ומוות. המופע נפרש על פני ארבע שעות וחצי, וכולל עירום.
(שישי, 9 ביוני, 14:00 , אולם שרובר ירושלים.)
מיפן תגיע קבוצת מיס רבולושנרי איידול בראשותה של הבימאית והכוריאוגרפית טוקו ניקאידו עם המופע “נערות מופרעות מצילות את העולם“. ניקאידו מתייחסת לתרבות ההערצה לאנימה ולמנגה (אנימציה וקומיקס יפניים). היא ו-20 פרפורמריות מכניסות את הקהל לטראנס של פופ יפני צבעוני ואינטנסיבי ומספקות הצצה לעולמן של נערות יפניות החיות בעולם הטכנולוגי-דיגיטלי .הכוח והאנרגיות ביצירה, שואבים השראה מהאמזונות ומדמויות נשים מיתולוגיות אחרות. המופע גדוש בהקרנות וידאו, במוזיקת פופ-אנימה, בכמות עצומה של אביזרים, קונפטי, מקלות זוהרים, דליים של מים ואצות. הקהל יצויד בכניסה במעילי גשם.(“לעתים תכופות נאמר לנו ‘מעולם לא ראית דבר כזה’. במקרה של 45 הדקות הללו שמגיעות אלינו היישר מיפן זה בדיוק כך!”. (גארדיאן 2016 ).
(שישי, 2 ביוני, 16:00, 12:00 | מוצ”ש, 3 ביוני, 23:30, 21:00, האולפן, תיאטרון ירושלים)
הבמאי השוויצרי טום לוז המסומן כאחד היוצרים המסקרנים בתחום התיאטרון המוזיקלי, יציג בפסטיבל את “כשאמות – סיפור רפאים מוזיקלי”– תיאטרון מוזיקלי לשלושה נגנים, שחקנית ושחקן , הנע על הגבול הדק שבין העולם הזה לעולם הבא. לוז יצר מחזה המבוסס על סיפורה האמיתי של רוזמרי בראון, אלמנה ואם לשתיים שחיה בלונדון ולטענתה זכתה לביקורי בית קבועים של רוחות מלחינים דגולים בהם ליסט, גריג, באך, דביסי, שופן, שוברט, סטרבינסקי, ברהמס ואחרים. למרות היותה חסרת הכשרה מוזיקלית, כתבה סונטות, סימפוניות ופנטזיה שלדבריה הוכתבו לה על ידי המתים. במרכז היצירה, עומדות שאלות שאין עליהן תשובות כמו נוכחותן של רוחות רפאים בחיינו, גלגול נשמות והתמודדות עם היעדר. “דימויים משתנים, מלאי פרטים מפתיעים והומור מהפנט ומפתה המשאירים את הצופים נפעמים“Tages Woche)).
(שני, 5 ביוני, 22:00 | שלישי, 6 ביוני, 22:00, אולם רבקה קראון, תיאטרון ירושלים)
הפקה ישראלית יוצאת דופן שתעלה בפסטיבל היא “איוב”, של תיאטרון האינקובטור והבמאי יוסי יזרעאלי זוכה פרס איבסן. יזרעאלי, מגדולי היוצרים של התיאטרון הישראלי, משתף פעולה בעבודה זו עם המלחין המוערך יוסף ברנדשווילי. התוצאה: אורטוריה רחבת היקף, מסע מוזיקלי-תיאטרלי בעקבות הטרגדיה התנ”כית של איוב. היצירה מתמקדת באשת איוב, דמות שנויה במחלוקת, שיש אף שכינו אותה “שליחת השטן”. דרך כאבה משתקפים ייסורי איוב ודבקותו באמונה. בהצגה משתתפים ששון גבאי (בתפקיד איוב), קרן הדר (בתפקיד אשת איוב), אריק עשת (בתפקיד אלוהים) ושחקני תיאטרון האינקובטור.
(ראשון, 4 ביוני, 21:00 ,אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים)
גם השנה ממשיך הפסטיבל את פעילותו המסורתית במרחב הציבורי. במשך יומיים רצופים ולכבוד שבוע פראג בישראל, תהפוך כיכר ציון, לזירת פעילות ערה וצבעונית בניצוחו של אחד ההרכבים המסקרנים ביותר בעולם בתחום הקרקס העכשווי: קרקס לה פוטיקה מצ’כיה שיגיע לכבוד שבוע פראג בירושלים. הקרקס בוחן את תרבות הפאבים הצ’כית במופע ספקטקולארי ומלא הומור שמשלב מחול, תיאטרון, אקרובטיקה, תיאטרון בובות ומוזיקה חיה. המופע שיתקיים בשעות הערב, ייקח את הקהל מדמדומי החשיכה, אל התפוצצות תוססת וצבעונית של תנועה ותיאטרון פיזי לצלילי מוזיקה מאת מוצרט, הנדל, שוסטקוביץ’ ועוד. (יום רביעי, 7.6, 17:00, 21:00, יום חמישי, 8.6, 17:00, 21:00, כיכר ציון ירושלים)
הפקה נוספת במרחב הציבורי והפעם במוזיאון ישראל וחלליו, היא “מבצע כפפות משי“, של אנסמבל כאן. הקהל יוזמן לסיור פרפורמטיבי שיפגיש אותו עם המוזיאון באופן מפתיע ולא צפוי. בגלריות השונות יערערו ארבע דמויות את הנרטיבים המושרשים שמרכיבים את הזהות הקולקטיבית-המקומית כפי שהיא משתקפת מתוך אוספי המוזיאון. אחת הדמויות היא מש”קית חוי”ה שבסיור תרבות יום א תגולל באופן פחות שגרתי את נרטיב השואה והתקומה של העם היהודי על כל מרכיביו הסימבוליים ומנגנוניו הרגשיים. דמות נוספת היא מאבטחת שתפנה זרקור לאנשים “השקופים” שעובדים במוזיאון ולסיזיפיות שבתחזוקה היומיומית של ה”מקדש המודרני”.
(שלישי, 6 ביוני, 19:00 | שישי, 9 ביוני, 12:00 | שלישי, 13 ביוני, 19:00 | שישי, 16 ביוני, 12:00מוזיאון ישראל)
מחול
קשת רחבה של סגנונות ושפות תנועתיות: לוסינדה צ’יילדס, מהיוצרות המשפיעות במאה ה-20 , ישראל גלבאן מגדולי הרקדנים והיוצרים של הפלמנקו העכשווי, הכוריאוגרף והאמן הרב תחומי הצרפתי כריסטיאן ריזו והכוריאוגרפית הברזילאית המוערכת ליה רודריגס
בתחום המחול, הפסטיבל גאה לארח את לוסינדה צ’יילדס מהרקדניות והכוריאוגרפיות המשפיעות של המאה ה-20. צ’יילדס שהחלה את קריירת המחול שלה בשנות ה-60 כרקדנית בקולקטיב הניו יורקי Judson Dance Theatre ובשנת 1976 הייתה שותפה ליצירת האופרה האוונגרדית איינשטיין על החוף עם רוברט וילסון ופיליפ גלאס. מאז יצרה 50 עבודות שזיכו אותה במעמד והכרה עולמיים.
בפסטיבל תציג צ’יילדס את “DANCE“, יצירתה המכוננת שנוצרה בשנת 1979 ונחשבת לאבן דרך בתולדות המחול הפוסט מודרני. כעת מקבלת היצירה מימד היסטורי כאשר רקדני הלהקה רוקדים לצלילי יצירתו המקורית של פיליפ גלאס “Dance nos. 1-5” וברקע מוקרן הסרט שיצר האמן הקונספטואלי המנוח סול לויט עבור המופע ב-79′. (“פעמים מעטות, אם בכלל, במהלך עשור נוצרת עבודת אמנות שפורצת דרך, מגדירה תפיסה ורגש באופן חדש, ושבאופן ברור שייכת לעתיד באותה מידה שהיא שייכת להווה. כזו היא היצירה Dance” .וושינגטון פוסט)
(מוצ”ש, 17 ביוני, 21:00, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים)
אירוע חשוב נוסף בפסטיבל הוא בואו של הוירטואוז ישראל גלבאן מגדולי הרקדנים בדורו, הנחשב לפורץ דרך ייחודי בתחום הפלמנקו ומכונה על-ידי רבים “ניז’ינסקי של הפלמנקו”. גלבאן, בן למשפחת אמני פלמנקו: אביו הוא הרקדן המסורתי הידוע חוסה גלבאן (Jose Galvan) ואחותו היא הרקדנית פסטורה גלבאן (Pastora Galvan), והוא מזוהה עם סגנון ריקוד אישי שבו פרשנות עכשווית יוצאת דופן השומרת על זיקה חזקה למסורת לשפת הפלמנקו . ביחד עם שישה מוזיקאים יבצע את FLA.CO.MEN -יצירה הקוראת תיגר על הדימוי המיתולוגי של רקדן הפלמנקו, מפרקת ובונה מחדש את המסורת המוקפדת של ז’אנר הפלמנקו .(“לכתוב על גלבאן כי הוא רקדן נפלא, יהיה כמו לכתוב על אלברט איינשטין שהוא די טוב בפיזיקה. מעולם לא ראיתי משהו מרחיק לכת כמותו. הדיוק והשליטה המוחלטת באיזון ובשיווי המשקל מעניקים לו את כרטיס הכניסה לליגת הגאונים. עוצר נשימה.” Daily Express, 2011).
(שישי, 2 ביוני, 15:00| מוצ”ש, 3 ביוני, 21:00 , אולם רבקה קראון, תיאטרון ירושלים)
הכוריאוגרף והאמן הרב תחומי הצרפתי כריסטיאן ריזו יתארח לראשונה בפסטיבל עם “מבוסס על סיפור אמיתי“- אירוע בימתי -מעין פולקלור עתידני. ביצירה, שעלתה בבכורה באולם הסדלרס וולס היוקרתי בלונדון, וזכתה לביקורות משבחות, מחוללים שמונה גברים לקצב רוק ההולך ומתגבר של שני מתופפים המנגנים בלייב על הבמה. הם נעים בין מקצבים שבטיים לרוק נטול מעצורים, בתנועה המבוססת על זיכרון שחווה ריזו במופע פולקלור לו נחשף באיסטנבול. הקהל נסחף לחוויה הנעה בין טקס פולחני למסיבת רייב פסיכדלית. ריזו, מנהלו האמנותי של מרכז המחול ICI במונפלייה, חוקר את הקשר בין מחול לקהילות כמו גם את השאלה כיצד תנועה מחברת וקושרת בין אינדיבידואלים. (“שמונה רקדנים מובילים אותנו למה שנראה כרייב רוק נאו – מסורתי. וכששני המתופפים משחררים את המעצורים, הם תופסים את הקהל בבטן הרכה והופכים אותה על פיה.” (לה מונד 2013).
(יום ג, 13 ביוני, 21:00, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים)
ליה רודריגס כוריאוגרפית היוצרת בתוך הפאבלות בברזיל ומהקולות המרעננים והמובילים בסצנת המחול הברזילאית, תבצע עם להקתה את פינדורמה מופע העוסק בסופה כתופעת טבע. היא ממקמת את הקהל על הבמה ומאפשרת לו לצלול לסערה הבימתית שמסביב. (“שצף של מצבים קצרים ויפים, אלימות ועדינות של נצח שלובים זה בזה.” לה מונד 2013). (רודריגז תופיע גם במסגרת אירוע הסיום “משמרת לילה”).
יום ד, 14 ביוני, 20:30 | יום ה, 15 ביוני, 20:00 במת שרובר, תיאטרון ירושלים.
מוזיקה
לאחר הפתיחה עם הילולת הגרוב הסוחפת, תחת כיפת השמיים יתכנסו מופעי המוסיקה אל אולמות וחללי תיאטרון ירושלים.
בארוק עם פרויקט “וינה-איסטנבול – מוזיקה בין שתי אימפריות” , מוזיקה סימפונית במחווה לספר תהילים, “סאונד צ׳ארטר”-התרחשות מוסיקלית תלויית מקום של היוצר והאוצר אילן וולקוב בחללי תיאטרון ירושלים והפקה מקורית לציון 40 שנה למותה של המשוררת תרצה אתר
פרויקט מיוחד של הפסטיבל הוא “וינה-איסטנבול- מוזיקה בין שתי האימפריות” ובמסגרתו יבוצעו שלושה קונצרטים המתמקדים במוזיקה מהמאה ה-18 ומפנים זרקור לאופן שבו תרבויות וזהויות מושפעות על מיצירה מוזיקלית ומשפיעות עליה. החגיגה המוזיקלית הזאת תפגיש את הקהל עם הופעות חד-פעמיות של מיטב ההרכבים הבינלאומיים שיגיעו במיוחד לפסטיבל.
האנסמבל האוסטרי, ארס אנטיקווה אוסטריה, בראשותו של גונאר לצבור מהכנרים המובילים בעולם, יבצע בבכורה עולמית, קונצרט מיוחד בשם “צבען של תרבויות”, שבמרכזו דיאלוג בין יצירות של מלחינים וינאים שהושפעו מסגנונות חוץ-אוסטריים לבין יצירות שכתבו מלחינים שהגיעו לווינה ממדינות שונות בממלכה האוסטרו-הונגרית. ההרכב, שהוקם בשנת 1995 עוסק בחקר וביצוע יצירות אוסטריות אותנטיות שנוצרו בתקופת הבארוק אך לא זכו לחשיפה והכרה.
(שישי, 2 ביוני, 13:00, אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים)
מצ’כיה יגיע לביצוע הקונצרט “וינה 1709” אנסמבל טורביון בניצוחו האמנותי של פטר ואגנר, מנגני הויולה דה גמבה המובילים כיום. האנסמבל שחוקר ומבצע מוסיקה עתיקה מן המאות ה-17 וה-18 יארח את זמרת הסופרן הישראלית, רויטל רביב וביחד יבצעו אריות, אופרות ואורטוריות שנכתבו למשפחת המלוכה על ידי מיטב המלחינים בהם פוקס, בונצ’יני ואריוסטי.
(שישי, 9 ביוני, 14:00, אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים)
מתורכיה יגיע אנסמבל סרבנד המתמחה במוסיקה עתיקה מהאימפריה העות’מאנית. האנסמבל פועל בהנהגת נגן כלי ההקשה והלוטה, ולדימיר איוונוב, שהיה מועמד לשני פרסי גראמי וזוכה פרס התעשייה הגרמנית בתחום מוזיקת העולם. חברי האנסמבל, מוזיקאים ממוצאים ומרקעים תרבותיים שונים, יוצרים שיח בין תרבותי המחבר בין המוזיקה היהודית, המוסלמית והנוצרית. מעשה הרקמה העדין של האנסמבל שוזר ביחד אלמנטים מערביים ומזרחיים ומייצר פס קול חדש הכולל יצירות של מלחינים כמו עלי אופקי, וויצ’ך בובובסקי מפולין, הנסיך קנטמיר מרוסיה לצד מלחינים קלאסיים אירופים חשובים שהושפעו מהסגנונות המוזיקליים שהתפתחו בממלכה העות’מאנית.
(שישי, 16 ביוני, 14:00, אולם רבקה קראון, תיאטרון ירושלים)
ספר תהילים, מפסגות היצירה השירית, יעמוד במרכזו של שיתוף פעולה מיוחד בין התזמורת הסימפונית ירושלים, התזמורת ע”ש מנדי רודן של האקדמיה למוסיקה בירושלים, מקהלת האקדמיה למוסיקה בירושלים ומקהלת האקדמיה למוזיקה של ויימאר. בקונצרט בניצוחם של סטנלי ספרבר ואיתן גלוברזון, יבוצעו סימפוניית תהילים מאת סטרווינסקי, “מזמורי צ’יצ’יסטר” מאת ברנשטיין, “מזמורי “תהילים” של צבי אבני, הפרק השני של סימפוניה מס’ 1 של פאול בן חיים ופיוטי תהילים בנוסח יהדות ספרד על ידי הרב חיים לוק מגדולי הפייטנים בדורנו.
(רביעי, 7 ביוני, 20:00 אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים)
במלאת 40 שנה למותה של המשוררת, הפזמונאית, הסופרת והמתרגמת תרצה אתר, יעלה הפסטיבל בהפקה מקורית את ” מערבה מכאן” מופע שיצרו בנה של אתר, המוזיקאי נתן סלור, המפיק האמנותי משה ברון והמוזיקאי והמפיק והמנהל המוזיקלי ערן צור. במופע יבוצעו שיריה המוכרים של אתר בעיבודים ים תיכוניים ובעיבודים עכשוויים אלקטרוניים. בין השירים : “אהבתיה”, “אני חולם על נעמי”, “שבת בבוקר”, “מערבה מכאן”, “בלדה לאשה”, “אהבה יומיומית” כמו גם שירים בחשיפה ראשונה שיולחנו במיוחד עבור ערב זה. הזמרים המשתתפים הם אפרת בן צור, דיקלה, יובל דיין, נתן סלור, שלומי סרנגה וערן צור.
(יום ה, 8 ביוני, 21:00, אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים)
הפקת מקור נוספת היא סאונד צ׳רטר – שנוצרה במיוחד לחללי תיאטרון ירושלים על ידי היוצר והאוצר אילן וולקוב. וולקוב מציב את נגני אנסמבל המאה ה-21 ביחד עם מאיה דוניץ, מיכל אופנהיים, אסף תלמודי והזמרת הפולנייה מנוחה ביקונט, בפינות שונות ברחבי התיאטרון ויוצר משחקי מיקום-סאונד מפתיעים שמזמנים לקהל האזנה שיוצאת מהקונבנציה. המסע שמתחיל ברחבת התיאטרון ומסתיים במופע באולם רבקה קראון. במהלך הערב ינוגנו יצירות מוכרות וחדשות מסירינקס של דביוסי, מוטטים של וויליאם בירד ושל היינרך איזאק מתקופת הרנסנס, פנטזיות מאת פרסל מתקופת הבארוק ועד שורה של יצירות מהמאה ה-20 ומיצבי סאונד עכשוויים.
(רביעי, 7 ביוני, 21:00, 3 שעות ברחבי תיאטרון ירושלים)
ובמסורת של 40 השנים האחרונות, יתקיימו במסגרת הפסטיבל שבתות של מוזיקה קלאסית במרכז עדן תמיר שבשכונת עין כרם הציורית. לאורך שלוש שבתות בפסטיבל יבוצעו שלושה קונצרטים: רסיטל לפסנתר מיצירותיו של י’ ס’ באך, קונצרט שלישיות פסנתר מאת רחמנינוב וצ’ייקובסקי, וקונצרט מאת שומאן וברהמס שבו יבוצעו נוסחי דואו לחמישיות הפסנתר.
(שבת, 3 ביוני, 11:00, שבת, 10 ביוני, 11:00,שבת, 17 ביוני, 11:00)
נשארים ערים עם הפסטיבל ב”משמרת לילה”
אירוע פסטיבלי שוקק בחללי תיאטרון ירושלים עם רצף אירועים משקיעה ועד זריחה:
הסרטThe Ferryman :מפגש פסגה בין הכוריאוגרף דמיאן ג’לטו, הבמאי ג’ילס דלמאס והאמנית האגדית מרינה אברמוביץ’, מופע יחיד של האמן הרב תחומי אוליביה דה סאגאזן מצרפת, הקברט הפרוע של האמן היווני יוריפידס לאסקארידיס, להקת האינדי רוק הדנית MEW; התערבות אמנותית ויזואלית-אודיאלית בחלל אולם רבקה קראון לציון 30 שנה לבית הספר מוסררה, סטיאן ווסטרהוס, אחד הגיטריסטים העוצמתיים בסצנת המוזיקה האקספרימנטלית במופע סולו
וסיום בתקלוט של יאנוס ראסמוסן, הצלע האלקטרונית של הצמד האיסלנדי-פארואזי המצליח קיאסמוס, על במת שרובר
לקראת סיום הפסטיבל יקיים אירוע שיא מתמשך: “משמרת לילה“- שיתקיים בחללי תיאטרון ירושלים, משקיעה ואל תוך הלילה ב-15.6.17. לאורכו של הלילה יתרחשו אירועי מחול, פרפורמנס, פופ, תקלוט ווידאו – השוברים את התבנית הפרונטלית של קהל- אמן והופכים את הבאים לחלק מההתרחשות.
הפסל, הצייר, הפרפורמר והביולוג ,אוליביה דה סאגאזן יזמין את הקהל להצטרף אליו ל”טרנספיגורציה” – מופע יחיד הנע בין פרפורמנס לאמנות פלסטית. בהשראת מנהגים שבטיים הוא מקיים טכס פולחני שבמהלכו הוא מפסל את ראשו בחמר ומפרק את זהותו. עיניו מכוסות וקהל הצופים משמש לו כעיניים. המופע נוצר בשנת 1999 כחלק מסדרת עבודות העוסקות בחיפוש אחר קיום שאמאני, חייתי ובלתי ניתן לביות של הטבע האנושי.
(רביעי, 14 ביוני, 22:00 | חמישי, 15 ביוני, 22:30, אולם מיקרו, תיאטרון ירושלים)
באולפן שבתיאטרון ירושלים, יבצע היוצר והפרפורמר היווני, יוריפידס לאסקארידיס (ששיתף פעולה עם במאים רבים ובהם רוברט וילסון) את “שריד קדוש” – מופע יחיד פרוע ומלא הומור העוסק בחיפוש אחר מקום וזהות. במופע ששואב השראה מהז’אנרים קברט וודוויל, הוא נע כשלגופו חליפת גוף מבליטת חמוקיים, הופך לדמות אנדרוגינית וגרוטסקית הפורצת במונולוג בג’יבריש, רוקדת בגמלוניות ומחפשת חיבור עם הסביבה בה היא נמצאת. המופע, נבחר לפתוח את פסטיבל Aerowaves שבברצלונה, ומאז הוצג בעשרות פסטיבלים ברחבי העולם.
(חמישי, 15 ביוני, 20:00 ,21:30, 40 דק’ ללא הפסקה, אולפן, תיאטרון ירושלים)
ליה רודריגס הכוריאוגרפית והיוצרת הברזילאית תקיים שוב את המופע שלה ושל להקתה גם במסגרת זו של אירוע הנעילה. כאמור המופע פינדורמה עוסק בסופה כתופעת טבע ובו היא ממקמת את הקהל על הבמה ומאפשרת לו לצלול לסערה הבימתית שמסביב. (“שצף של מצבים קצרים ויפים, אלימות ועדינות של נצח שלובים זה בזה.” לה מונד 2013).
(יום ד, 14 ביוני, 20:30 | יום ה, 15 ביוני, 20:00 אולם שרובר, תיאטרון ירושלים).
באולם הנרי קראון, תופיע לראשונה בארץ להקת האינדי רוק הדנית MEW. הלהקה נחשבת למשפיעה הגדולה של סצנת המוזיקה הצעירה בארצה, מבצעת מוזיקה הנעה בין פופ חלומי לרוק פרוגרסיבי כאשר כחלק מן המופע מוקרנים דימויים שיצר הסולן יונס בייר שהיוו השראה ליצירת השירים.
(חמישי, 15 ביוני, 22:15, אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים)
באולם הקולנוע של תיאטרון ירושלים יוקרן הסרט The Ferryman של הכוריאוגרף דמיאן ג’לט והבמאי ג’ילס דלמאס . הסרט המלווה בקריינות של האמנית האגדית מרינה אברמוביץ’ ופסקול שהלחין ריוצ’י סאקאמוטו. זהו שיתוף פעולה קולנועי-כוריאוגרפי שבמרכזו מסע מטאפורי פואטי של דמות שחציה צבי וחציה צַיד – העולה במעלה הר שמסמל מחזוריות של לידה ומוות.
(חמישי, 15 ביוני, 20:00, 23:00, קולנוע, תיאטרון ירושלים)
הפסטיבל יציין את חגיגות ה-30 לבית הספר מוסררה ללימודי אמנות רב-תחומיים בערב שבו ישתלטו תלמידים, מורים ובוגרים על אולם רבקה קראון ויציגו הופעות, מיצגים, הקרנות ומיצבי וידאו. ברצף של פעולות יופר הסדר שבין המושבים, הבמה והמעברים, החלל יהפוך חי ודינאמי, וההפרדה בין הקהל והמופיעים תיטשטש. ביחד עם האמנים יהפוך המרחב המשותף למרחב של יצירה ניסיונית שבה נשברים הכללים שבין צופה-יצירה-יוצר.
(יום ה, 15 ביוני, החל ב-20:00, אולם רבקה קראון, תיאטרון ירושלים)
מנורבגיה יגיע, סטיאן ווסטרהוס, אחד הגיטריסטים העוצמתיים והמיומנים ביותר שפועלים בסצנת המוזיקה האקספרימנטלית ,המתמחה ביצירת מוזיקת סולו וטכניקות המותחות את המדיום בעזרת משחקים עם אפקטים והגברה. לאורך הקריירה שלו שיתף פעולה עם מוזיקאים מוכרים, בהם הרכב הסינת’פופ האגדי מונוליטיק, להקתו של חצוצרן הג’אז נילס פטר מולבאר ועוד. הקהל יוזמן להאזין מקרוב לשברי המוזיקה שהוא יוצר ולמלאכת הרכבה שלהם. (“מעט מאוד אמנים בקאנון הקיים של גיטרת הסולו יכולים או להתעלות על הגיטריסט סטיאן ווסטרהוס. אלבומו מגדיר לגמרי מחדש את הקונספט של הקלטות סולו”(All about Jazz, 2012).
(יום ה, 15 ביוני, 23:30, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים).
הלילה הסוער יסתיים במסיבה על הבמה בתיאטרון שרובר עם יאנוס ראסמוסן, הצלע האלקטרונית של הצמד האיסלנדי-פארואזי המצליח קיאסמוס, שיתקלט מוזיקת טכנו בסאונד אלקטרו-פופ נורדי ייחודי. קיאסמוס ההרכב שבו שותף גם המוזיקאי והפסנתרן אולפור ארנלדז, שחרר את אלבומו הראשון ב-2014. האלבום, שתואר כ”מרשים, מעודן וחשוף לחלוטין”, משלב מוזיקה אקוסטית עם צלילי סינטי ואלקטרו-אקספרימנטלי חלומי.
(יום ו, 16 ביוני, 00:30, במת שרובר, תיאטרון ירושלים)
כנסים, שיחות וכיתות אמן
לראשונה יתקיים בפסטיבל כנס אי”ב (ארגון יוצרים עצמאיים בתיאטרון המטפח את תחום היצירה התיאטרונית העצמאית בישראל כדי ליצור אופק פעולה ליוצרים עצמאיים, ולקדם יצירה עצמאית ישראלית בארץ ובעולם). הכנס מציע פלטפורמה מקצועית לקהילת היוצרים העצמאיים הפועלים בשדה האמנות והתרבות בתיאטרון הישראלי. במהלכו יארח את אורחי הפסטיבל: הבמאי רוברט וילסון והיוצר טום לוז.על הפרק דיון ביצירה העצמאית בתחום התיאטרון ואמנות המופע והשאלה מהי יצירה עצמאית. (*האירוע מתאפשר הודות לתמיכת משרד התרבות, מפעל הפיס, והודות לשיתוף הפעולה עם פסטיבל ישראל).
שיחות אמן וכתות אמן:
2 ביוני, 12:00 – שיחה עם גונאר לצבור (ארס אנטיקווה אוסטריה) – צבען של תרבויות
2 ביוני, לאחר המופע – שיחה עם ישראל גלבאן – FLA.CO.MEN
9 ביוני, לאחר המופע – שיחה עם פטר ואגנר (אנסמבל טורביון) – וינה 1709
15 ביוני, לאחר המופע – שיחה עם ליה רודריגז – PINDORAMA
15 ביוני, 15 דק’ לאחר המופע – שיחה עם יוריפידס לאסקארידיס – שריד קדוש
18 ביוני, 10:00, שיחה עם הכוריאוגרפית לוסינדה צ’יילדס (DANCE) במרכז האמריקאי לתרבות
בנוסף ובשיתוף עם עיריית ירושלים, אגף תרבות, המחלקה לתיאטרון והמחלקה למחול, משיק הפסטיבל סדרת סדנאות ומפגשים עם מיטב היוצרים הישראלים ועם היוצרים הבינלאומיים שיופיעו בפסטיבל. שיתוף פעולה זה נועד לייצר חיבור בין תכני הפסטיבל לבין יוצרים מקומיים בתחומי התיאטרון, המחול ואמנות המופע, ולהקנות רעיונות וכלים יצירתיים בתחומים אלה