Image default
בימה ומחול מעניין

מופע המחול “ברכט”  BRECHT – כשברט רקד את ברכט…

התרשמה וכתבה: אוולין יפרח *

השעה ארבע לפנות בוקר, אצבעותיי מונחות על המקלדת, מנסות לנגן את המילים שיבטאו את עוצמת החוויה האישית שלי מהמופע “ברכט”, אותו יצרו הכוריאוגרף ברט איסטרלינג והמלחין מקסוול טרנסו. מחפשת קצה חוט, אות או מילה שיחברו למשפט ברור, אך האצבעות קופאות ואני אבודה בתוך ים המידע המציף את חושיי. 

 ת…….ו…….ד……..ה…..ת.ו….ד….ה….ת.ו………..ד….ה……ת.ו..ד.ה.ת.ו.ד.ה.ת

תודה! 

“ברכט” הוא ערב לרקדן יחיד שהגיע למופע אחד בלבד בישראל. את המופע יצר ומבצע רקדן להקת מחול בת-שבע לשעבר ברט איסטרלינג בארה”ב. היצירה מתרחשת בתוך שדה זרוע מיקרופונים. שותפו של איסטרלינג ליצירה, מקסוול טרנסו, מרכיב את פס הקול שלה בזמן אמת, תוך שימוש בצלילים שמופקים במהלך המופע בלבד. לקהל שיושב מסביב למופע מתאפשר מגע בלתי אמצעי עם הפיזיות הקיצונית ועם אופיו הבלתי צפוי של המופע, בעוד ברט תר אחר האותנטיות בתנועתו, שכוללת נגיעות של כנות, ציניות והתרוממות רוח.( מתוך הקומוניקט)

  הרקדן ברט איסטרלינג, הולך על הבמה ומושך חוט דמיוני, הוא נראה כמו ילד סקרן העושה את צעדיו הראשונים על אדמת כדור הארץ. שפת גופו משדרת תמימות ומבטו סקרן ושובבי. על רצפת הסטודיו מונחים כבלים שחורים היוצרים צורות גיאומטריות ויחד הם נראים כמו רשת גדולה וסבוכה המחוברת למיקרופונים עומדים. ההתחלה רכה, פשוטה והוא נמתח בתוך השקט. תנועותיו תמימות, צפויות ומסתירות היטב את העתיד לבוא. 

פתאום, כאילו נשלף מתוך ביצת הפתעה, הוא עובר אל הצד השני של החלל והופך לדמות שונה לגמרי מכל מה שראינו בתחילתו של המופע, דמות תזזיתית ומהירה המזכירה בתנועותיה את צ’ארלי צ’פלין. לאחר מכן הוא נעמד מול שתי נשים ומותח רגל, מציג את עצמו ומדלג בין הצורות, נתקע בשני מיקרופונים ונופל איתם. אורות נדלקים ומסנוורים אותנו הקהל ומאותו הרגע סונוורתי גם אני וצללתי אל מסע בזמן. 

המיקרופונים שקלטו את קולות התנועה, שידרו את ההקלטה ואנו מקשיבים לקול צעדיו ונשימותיו של הרקדן. החוטים הדמיוניים שמשך בתחילתו של המופע, חברו גם הם אל רשת בלתי נראית, לכאורה, והרגיש כאילו החלל התפצל לשתי מציאויות. העבר וקולות מוכרים מתחילתו של הערב נשמעים ברקע ואילו הרקדן נע אל העתיד ומשאיר אותי פעורת פה. 

הוא  גורר את עצמו על הרצפה ומושך כבל שחור, אל קולות העבר מצטרפים עוד צלילים ומנגנים לו על התקליט השרוט, הוא חוזר על התנועה שוב ושוב ומכניס גם אותי אל טרנס תנועתי פנימי שלא בא לי להשתחרר ממנו. מתייחס בגופו אל כל הצלילים, נלחם, זוחל, מתגלגל ומנסה לקום. האורות נדלקים ומהבהבים, הצלילים מתגברים ומושכים אותי אל אזורי התנגדות אישיים.

התדר אווירי, תודעתי וספיראלי, תדר מערבל ומתעתע, אני עוצמת את עיניי, מתמסרת לצרימה ונכנסת אל מנהרת זמן. מול עיניי קופצות תמונות מגלגוליה של היצירה וגלגוליו של ברטולד ברכט, בעיניי רוחי אני קולטת קצה חוט ואת ברט איסטרלינג, מנסה למשוך אותי חזרה אל זמן הווה, אל המופע המתקיים כאן ועכשיו, אני פוקחת את עיניי ומתפקחת.

הכל נדם ונכנסנו שוב אל השקט.

הוא מסדר את המיקרופונים שנפלו, מכוון את גובהם, בודק את הצלילים ופולט אותיות ומילים, הקצב מתגבר וכך גם פעימות ליבי.  אות ועוד אות, צליל ועוד צליל H….C……YOU…….HHHH……….ME… מעגל של אותיות קטועות ואיש מתרוצץ המנסה לכוון ולהשמיע את קולו.

המלחין מקסוול טרנסו, משמיע את דברו וחובר אל ברט איסטרלינג לדו שיח מרתק. אותיות וצלילים מן העבר, הווה, עתיד נפלטים לאוויר ועוצרים לי את הנשימה, המיקרופונים סוגרים על ברט והוא שבוי בתוכם.

HELLO, CAN YOU HERE ME   הוא צועק… את מה שחשתי ברגע זה לא אוכל לבטא במילים!  בעודי מנסה לעבד את עוצמת החוויה, נשמע קול ברקע, ברט מלפף את הכבלים סביב גופו, נעמד מול המיקרופונים הנמצאים בפינה, מטה את פלג גופו העליון ומשתחווה קלות, הדבר הראשון שקפץ לי לראש הוא השיר  “GOD IS A DJ” של ההרכב המוזיקלי פייתלס. ואני מסכימה עם כל מילה!

הוא ממשיך ומתקדם לאט אל עבר המיקרופונים בפינת הסטודיו, אוסף את רשת הכבלים הקרקעית והסבוכה, מלפף אותה סביב גופו, מתגלגל בתוך הכבלים, נעצר לידם ונגמר.

אותו קול ששמענו ברקע ספר לנו על תהליך של קליטה ופליטת נתונים, אך אני נתפסתי בתעופתי וקלטתי רק חלקי מילים. נדמה היה לי שזהו המיקרופון שמספר ומסביר על תהליך מתמשך ואינסופי. היה לי ברור שזהו טקסט מהותי ומשמעותי ואף ניסיתי לרשום אותו, אך  ויתרתי לטובת החוויה הרגשית. לכן, לא אוכל לצטט ולהתייחס אל הטקסט המדובר ועל כך אני מתנצלת. לאחר המופע בקשתי את הטקסט, אך הדבר היה כרוך בקשיים לוגיסטיים וכולי תקווה וסקרנות לקבל אותו בהמשך.

לסיכום: המופע היה מהודק וכך גם החיבור והשיחה בין האמן מקסוול טרנסו לכוריאוגרף/רקדן, ברט איסטרלינג. 

ברט, הרקדן והכוריאוגרף היה נועז ואותנטי עד הקצוות, הכנות והעומק בתנועותיו וביצירתו ריגשו וכך גם התרגום של רוח לחומר. הוא שינה צורה, החליף זהויות וחשף בפנינו עושר פנימי ותנועתי. היצירה סחפה אותי אל ארץ הפלאות, אל המציאות ההזויה ,כביכול, זו שמעבר לזמן ולכל היגיון. הערב כולו היה בלתי צפוי, למעט קטע אחד והוא הבחירה לסיים כבול על הרצפה וצפוי עבורי.  

אשתף בשקיפות, כהרגלי, שהכתיבה על המופע “ברכט” הייתה מאתגרת במיוחד עבורי וזאת משום שנאבקתי בין החוויה האישית שלי לבין קולו של ההיגיון המנסה למשוך אותי אל המחזאי, המשורר והבמאי ברטולד ברכט.

 אמנם, ברטולד ברכט קפץ לביקור במנהרת הזמן שלי ואף נראה מרוצה מגלגולו הנוכחי, אך מצאתי את ברכט/ברט איסטרלינג חינני יותר ובחרתי להתרכז בחוויה הרגשית ובפרשנות שלי את היצירה. 

בא לי לחבק את ברט אסטרילניג ומקסוול טרנסו  על מופע קסמים משנה חיים, ואני לא מגזימה!

 

מופע המחול “ברכט”  BRECHT

מבצע וכוריאוגרף: ברט איסטרלינג

מבצע ומלחין מוסיקה: מקסוול טרנסו 

היצירה בתמיכת תוכנית ההשתלמות לכוריאוגרפים על שם ואן ו-ווסטון היקס בפסטיבל ג’ייקובס פילו ופרויקט המחול לוס אנג’לס ובאירוח להקת המחול בת שבע.  

משך המופע: 60 דקות

בברכת שנה טובה ויצירתית במיוחד

אוולין

 

  • אוולין היא רקדנית, כוריאוגרפית ומורה למחול.

 

 

אולי תאהב\י גם:

הסימפונית של חיפה מציגה: “קונצרטה” קלאסית לתזמורת ולסלולרים

איטו אבירם

מה לעשות בפסח: פעילויות, אטרקציות, טיולים ואירועים לכל המשפחה – בתשלום ובחינם!

איטו אבירם

קומדיה בקאמרי: “לא לריב” – הקרב על הדירה…

איטו אבירם

תגובה אחת

דורית לוי ספטמבר 30, 2019 at 12:50 am

אוולין יקרה!!!
לרגע חשבתי שאני קוראת סצאנה מתוך ספר רב מכר סוחף ,מרתק,אנסופי….
עד שלרגע “התעוררתי” ,זאת התרשמות למופע מחול….ווייייי איזה כישרון להפוך תנועה למילים ולא סתם מילים , מילים שמתארות חוויה רגשית,כנות,אהבה הרמוניה,ידע ומקצועיות.
כתיבה מרתקת!! בהחלט מעוררת רצון לראות את המופע!!! חבל שמופיע רק פעם אחת,ממש הייתי שמחה להיות שותפה לחוויה שמתוארת בהתרשמות.
איזה כיף!
כיף לפתוח שנה ככה,שנה טובה! מלאה במחולות,קהל ומתרשמות/ים
שפו שפו.

השב

הגב לפוסט

דילוג לתוכן