Image default
מעניין ספרים פרוזה

הספר שנות העונש המאושרות | פרולטרקה מאת פלר יאגי – נעורים בשלט רחוק

  אם יש משהו שכמעט ואיננו מתקדם בספרה זה של פלר יאגי, זוהי העלילה, וכמה טוב שכך. במקום לקבל רצף אירועים מטלטל, איזו דרמה סוחפת, אתה, הקורא החושב, מקבל דלת פתוחה אל חיבוטי הנפש של נערה מתבגרת. הקנאה בנערות אחרות, ההשוואה הבלתי נמנעת של האמצעים הכספיים של משפחות הנערות, המיניות המנסה להתפרץ דרך שסתומי הביטחון השמרניים של המוסד החינוכי וה”דווקא” שמגיע, בסיפור השני, שבו הנערה השטה עם אביה חווה ניסיון מיני ראשון בתאו של אחד מקציני ספינת המשא, שהוסבה לספינת קיט.

וזהו סוד כוחה של הסופרת. דרך הדמות הראשית, אישה הכותבת על שנות ההתבגרות שלה, עולה ונרקמת תמונת מצב מורכבת וסבוכה, אבל אמינה ומעוררת השתאות, של היום-יום בפנימייה, במיוחד מבחינת החברויות, השווי החברתי ומידת המקובלות, המסע האישי אל יצירת ייחודיות ומיוחדות ובדרך אגב, מנה גדושה של תובנות ופילוסופיית חיים, הלך רוח המשקף את נפשו של כל מתבגר.

“פרוזה מופלאה. זמן קריאה: כארבע שעות. זמן זכירה, כמו בעבור המחברת: שאר החיים”.
כך כתב המשורר יוסף ברודסקי על כתיבתה של פלר יאגי.

העלילה של הנובלה הראשונה, עוסקת בשנים שבילתה המספרת בפנימיות לבנות בשוויצריה. כללי משמעת מחמירים פחות או יותר, מוסכמות שבשתיקה, חביבות שמסווה בקושי את הכוחניות של החברה הבורגנית שבחוץ. אמת המידה לצחיחות המצמיתה של צורת החיים הזו היא האישיות שעיצבה לעצמה הנערה החדשה: פרדריק “נראתה כמו אלילה, שופעת בוז. אולי משום כך רציתי לכבוש אותה. הדבר הראשון שחשבתי היה: היא הרחיקה לכת יותר ממני.” רק בסוף הרומן נדע לאן הגיעה.

הסיפור השני, מעין המשך יומנה של אותה הנערה, הוא סיפר השיט ב”פרולטרקה”, ספינה יוגוסלבית שעל סיפונה מבלה המספרת בת החמש עשרה שבועיים במסע ליוון. היא מתלווה לאביה, שהיכרותה איתו קלושה למדי, ורק הפעם הותר לו לקחת את בתו להרפתקה חינוכית. האב האהוד והפתטי רוצה שבתו תשכיל ותחכים; היא להוטה קודם כול לצבור ניסיון ב”חלק הגברי של העולם”. אגב כך נחשפת תמונה רחבה יותר של הווי החיים המורבידי של משפחה מתפוררת.

לסיכום, לא ספר פשוט. לא נקרא בנשימה עצורה. שווה.

אולי תאהב\י גם:

הסרט “אהבה יוונית” – יותר מתאים: טרגדיה יוונית

איטו אבירם

דיקור סיני לריפוי ולהקלה בכאב – אורנה מהמירפאה לרפואה סינית תעזור לכם

איטו אבירם

ספר חדש: “החודש הארוך ביותר” – על מלחמת 6 הימים

איטו אבירם

הגב לפוסט

דילוג לתוכן