איטו אבירם

קבוצת התיאטרון “סמרטוט” מעלה את “הדיבוק” – גרסת הבמאי

אבי גיבסון בר-אל מביים את ההצגה הקלאסית בגרסה נועזת ובועטת, הכוללת קטעי עירום ומעמידה למבחן את יחסי הכוחות בין דת, הון ושלטון והאינדיבידואל שמחליט להתקומם

הקטן גודל גופן הגדל גודל גופן גודל גופן הדפס עמוד הזה

המחזה “הדיבוק – בין שני עולמות” נכתב בתחילת המאה ה-20 והפך לאחת מהיצירות הקנוניות בתרבות היהודית. המחזה הקלאסי, הדיבוק, מייצג פרק היסטורי מפואר בתולדות הדרמה היהודית המתחדשת. כאשר הועלה לראשונה בעברית, בשנת 1922 בתיאטרון הבימה במוסקבה בבימוי יבגני וכטנגוב. חלוצי התיאטרון העברי במוסקבה העלו יצירה שחיברה בין המיסטיקה היהודית לרעיונות המהפכה הסוציאליסטית. אולם הם לא היו יכולים לשער מה ייעשו יוצרים ישראליים ביצירה זו, לאחר כמאה שנה.

סיפור המחזה במקור, מדבר על הבטחת נישואין שהופרה מטעמי בצע כסף. בעקבות הפרת ההבטחה, מופיעה רוחו של החתן ונכנסת בגופה של הבתולה חנה בת לאה. היום, בשנות האלפיים, נבחנת מחדש הרלוונטיות של המחזה לימינו אלה.

ב“הדיבוק – גרסת הבמאי”, יש שאיפה לפרק את המחזה מיסודו, ולעצב מתוכו נושאים חברתיים אקטואליים. המיסטיקה היהודית, ככל מיסטיקה אחרת, מתעוררת לחיים ועושה לה נפשות בעיקר בתקופות מצוקה ואימה. היא מכרסמת בחשיבה עצמאית ודוחה כל הטלת ספק.

ב”הדיבוק – גרסת הבמאי” יש עימות  עם ההשפעה ההרסנית של  חינוך דתי דכאני. הגרסה העכשווית ממוקמת בחלל תודעה של חברה הנשלטת על ידי מוקדי כוח קפיטליסטיים וכוחות הריאקציה הדתית. הדיבוק החדש מגלם את התקוממותו של היחיד אל מול כפייה דתית ושלטון ההון, הרומסים את צלם האדם. הגרסה הנוכחית היא קולו של יחיד המייצג חברה המבקשת חירות, קולו של ג׳ורג׳ פלויד, בזעקת המדוכא.

המתח המתקיים בין שני העולמות – בעלי השררה המדכאים, אל מול רוח האדם, הוא אשר מעורר  ליצירת תיאטרון זו כפעולה חברתית ישירה, מתוך השאיפה להשיב אל התיאטרון את ייעודו כמעורר  חשיבה ביקורתית. הדיבוק של שנות האלפיים אינו רוחו של חנן, אלא הוא רוחו של המדוכא בצל כיבוש אכזרי וזו היא רוח ההתנגדות.

אבי גיבסון בר-אל אשר נבחר לנהל אמנותית את קבוצת התיאטרון “סמרטוט” שאותה ייסד חוני המעגל ז”ל ממשיך בדרכו שלו ליצור אמנות חתרנית, אלטרנטיבית שמתריסה  מעשי עוולה אישיים ופוליטיים ומגיבה רדיקלית למצב חברתי-פוליטי נתון. הוא יוצר אמנות אשר זועקת ומושכת לשטן בזנבו עד אשר ייבחן הסדר הקיים ויבוא על תיקונו.

 

יום א’ 18.10.20 בשעה 21:00  – תיאטרון הבית

יום ב’ 19.10.20 בשעה 21:00   –  תיאטרון הבית

יום ג’ 20.10.20 בשעה 21:00 – תיאטרון הבית

יום ד’ 21.10.20 בשעה 21:00 – תיאטרון הבית

יום ה’ 22.10.20 בשעה 21:00   – תיאטרון הבית

בעקבות ש.אנסקי 

בימוי: אבי גיבסון בר-אל // עיבוד: אבי גיבסון בר-אל ואמיר אוריין

שחקנים יוצרים: אורה מאירסון, אילון פרבר, מוטי רוזנצוויג, מור איילה אנגל, נעמה מנור, ענאן אבו ג’אבר, רביע חורי

עוזרת במאי: רינת מוסקונה // עיצוב תפאורה: זוהר שואף // עיצוב תלבושות: יהודית אהרון

עיצוב תאורה ומוזיקה: נדב ברנע // ייעוץ אמנותי: אמיר אוריין – תיאטרון החדר // דרמטורגיית גוף: סהר עזימי

*ההצגה כוללת קטעי עירום. מחיר כרטיס: 70 ₪ . להזמנת כרטיסים: 03-9054421

https://www.habait-theatre.org.il/he/tickets

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *