Image default
אטרקציות ופעילויות צפון

פינת חמד: הגן היפני למרגלות הגלבוע, בקיבוץ חפציבה

הדגים מביטים בנו, ואנו בהם - שלווה בגן היפני בחפציבה.
הדגים מביטים בנו, ואנו בהם – שלווה בגן היפני בחפציבה.

אל הגן מגיעים בהליכה קצרה בכיוון ההר, מהחנייה בכניסה לקיבוץ. ממש בסמוך לבית העם הישן של הקיבוץ מתגלה רחבת הדשא שסביבה בנוי הגן. בתוך הרחבה – בריכת מים שבתוכה שוחים בעוז קרפיונים ודגי זהב גדולים במיוחד. הבריכה הזאת היא אגן הניקוז של מעיין זך, המפכה במורד הגן, אשר מימיו מקפצים בדרך מעל מפל או שניים. בפינה אחרת של הגן מתגלה גשרון עץ צר וארוך, המוליך אל סבך החורש הנבלע בצלעו של ההר. מכאן מתחיל מסלול הליכה מרתק במעלה הגלבוע.

מראהו היפני של הגן נוצר דווקא מחוסר הסימטריה שעומד ביסודו. כל אבן בשבילי האבן המרוצפות שבתוכו היא בגודל אחר, הפסלים המוצבים בגן שונים זה מזה בגודלם ובאופיים, המספרים הקובעים כאן הם אי-זוגיים: אחד, שלוש, חמש וכו… וכל זאת – בהתאם לרוחה של המקוייה, תנועה יפנית מוכרת היטב לנו, הישראלים, שחבריה מבקרים אותנו זה כמה עשורים באדיקות ובאהבה. ידידי אמת של ישראל, שהוכיחו את ידידותם לא פעם במרוצת השנים.

יש בגן מרפסת עץ מקורה המיועדת בעיקר להתייחדות מול הנוף. זה נשקף בכל הדרו, ומגיע עד רמת יששכר הניבטת בקצה השני של העמק, המרוצף בשדות ובריכות דגים לאין סוף. מכיוון שהגן בנוי במדרון, צריך לטפס במדרגות השבילים כדי להגיע אל קצהו הדרומי, הגבוה. כאן, היכן שמתחיל ההר ומסתיים הגן נחבאת גם מערה טבעית שחברי כת המקוייה ניצלו אותה כדי לעצב אותה כמקדש קטן המשרת אותם בעת ביקוריהם הרבים והתכופים בקיבוץ. גבוה מעל הגן בולט בנוכחותו בית המקויה, מבנה בן שתי קומות שהארכיטקטורה שלו ייחודית, אך לא יפנית קלאסית. החומרים מהם נבנה הגן הם בעיקר סלעים ארצישראלים. הצמחייה מגוונת. שום דבר במקום אינו מנקר עיניים. אינו “הגדול ביותר”, או “היפה ביותר”. אין כאן כוונה לשבור שיאים, ובפשטות הזאת טמון סוד הרוגע והשלווה, שהגן נוסך בכל מבקריו, צעירים ומבוגרים כאחד.

ה”כוהנת הגדולה” של הגן היא דווקא ישראלית. נעמה עמית, חברת קיבוץ, אישה נאה שדיבורה איטי ומוסדר, ובידה המפתח אל פלאות הגן. נעמה היא אשת הקשר אל הגן ואל כל מה שקשור בתנועת המקוייה. את ביקורכם במקום תצטרכו להתחיל אצלה, משום שסיורים בגן אפשריים רק בתאום מראש. ויש לכך יתרון, משום שההדרכה של נעמה נעשית בנועם ומתוך ידע רב לא רק בכל הקשור לגן, אלא גם באופיים של האורחים הישראלים (לרוב), מבוגרים, נשים וטף כאחד.

צילומים: א. אבירם
צילומים: א. אבירם

וקצת על תנועת המקוייה ועל הסודות מאחורי הגן בחפציבה

זה קרה כאשר פרופ’ ישראל סלומניצקי, חתן פרס ישראל לחקלאות, שנסע ליפן, פגש במקרה את מייסד תנועת המקוייה ברכבת בין הירושימה לנגסאקי. הקשר הפך לידידות שהובילה לביקור של פרופ’ טשימה המייסד בישראל. טשימה שהקים את המקוייה, תנועה נוצרית המחוברת בשורשיה אל התנ”ך, החליט לשלוח את תלמידיו ללמוד בארץ ישראל כדי להכירה ועם חזון שיקראו בתנ”ך בעברית. דרך מקרה התגלגל התלמיד הראשון לקיבוץ חפצי-בה וכך התחיל סיפור אהבה. הפרופסור היפני עשה כל זאת מכיוון שהבין כי יש לחוש את הטעם והריח של ארץ ישראל וללכת בדרכיה ואתריה כדי להבין את התנ”ך והברית החדשה. לחזק את האמונה, לקבל השראה ואולי לפגוש את האל.

פירוש המילה “מקוייה” ביפנית הוא “המשכן” או “אוהל מועד“, במדבר, היכן שהחל תהליך הפיכתנו לעם. כפי שהמשכן נדד, כך האל יכול לשמוע את האדם ואת תפילתו בכל מקום. המקוייה הם יפנים נוצרים ללא כנסייה. כשאדריכל הגנים מתנועת המקויה יוהצ’י גוטו נשלח לחפצי–בה בשלהי הקיץ, הוא קיבל על עצמו את המשימה להקים גן יפני כמתנת אהבה מתנועת המקויה לקיבוץ חפצי–בה, לרגל חג היובל. מתנה שתמיד תהיה ירוקה ומטופחת ושורשיה עמוק באדמת הגלבוע.

אביב 15 מרץ גלבוע גן יפני דג דגן ברקנית מגן שאול (207)

האדריכל היפני הופתע כשגילה שהגלבוע הוא הר מדברי, והאזור יבש רוב עונות השנה. בקיאותו בספר ישעיהו, פרק מ”א, סייעה לו, ומהנביא הישראלי הוא קיבל את ההשראה להקמת הגן: “אשים מדבר לאגם מים. אתן במדבר ארז שיטה והדס ועץ שמן, אשים בערבה ברוש תדהר ותאשור יחדיו.” העצים הארצישראלים השתולים סביב הגן המסורתי היפני יוצרים כעין גן בוטני קטן. עם זאת ישנם בגן אלמנטים יפנים מסורתיים מתרבות יפן, שמטרתם לקבל את המבקר בפוסעו בין שביליו והם כוללים: מעיין מפכה במורד ההר, פנס אבן, דגי זהב, עגורים, גשר אבן וסוכת עץ ובמבוק.

(כאמור, ביקורכם במקום יתאפשר רק בתיאום עם נעמה עמית, המדריכה נאת המראה, מרחיבת הדעת והכל-יכולה, חברת הקיבוץ, שתיקח אתכם לסיור מודרך בשם “סוד הגן היפני”, 054-6634348).

אביב 15 מרץ גלבוע גן יפני דג דגן ברקנית מגן שאול (232)

התרשמויות נוספות שלנו הקשורות לאזור: מסלול טיול בגלבוע, חופשה בעמק המעיינות, לינה ואירוח בצימרים ובתי הארחה מומלצים, פעילות משפחתית ואטרקציות קולינריות בסביבה, כולל מסעדות ואוכל מהיר:

הצעה לטיול: חופשה משפחתית בעמק המעיינות – באיזה דרך כדאי לנסוע לשם, איפה כדאי לעצור בדרך, איפה לבלות והיכן לטייל בעמק המעיינות, אטרקציות מומלצות לילדים, באיזו מסעדות תיהנו לאכול ובאיזה צימר או מלון תיהנו לישון. (ההמלצות מבוססות כולן על התנסויות אישיות שלנו!)

טיול בגלבוע – חופשה משפחתית בין פרחים, גבינות, דגים ומים – הגלבוע ועמק המעיינות מציעים מבחר מפתיע של אטרקציות ופעילויות לכל המשפחה. הוסיפו לכך מבחר צימרים ובתי הארחה, מסעדות במגוון עז של טעמים ושפע של מים צלולים, זורמים בעוז, שניתן להשתכשך בהם ביום אביבי או ביום חם – והרי לכם חופשה שלא תישכח!

בית הארחה בית שאן – לא רק בסיס יציאה לטיולים – האכסניה בבית שאן היא בית הארחה נעים ונוח, מאד קרוב לאטרקציות בעמק המעיינות. היה נחמד לצאת לטיולים והיה נחמד לקפוץ לבריכה. בטניס לא הספקנו לשחק…אבל אין ספק שהאכנסייה סובלת מהשכנות לעיר דתיה, לא ידידותית לתיירים ופרובינציאלית

כפר רופין – שלווה בעמק המעיינות – אירוח כפרי מומלץ בעמק המעיינות בכפר רופין. חופשה רגועה עם עופות נודדים, בריכות נסתרות, קיבוצניקים ידידותיים ושדות שטופים הרחק – בקצה המזרחי של המדינה

עז עיז – חוות עיזים במנחמיה. אפשר לצפות בחליבת עיזים, הילדים יכולים להחזיק וללטף, במקום בית קפה ומסעדה למוצרי חלב וכן מתקיימות סדנאות ילדים. – מנחמיה 14945 טלפון: 057-7292996 (פתוח גם בשבת).

בשביל האופן” – טיולי שטח על אופניים בהנהלת ניסים כהן: 050-2022999

ארמונות של נייר – סדנת פיסול בנייר בניהולה של בטי סלינג’ר – 050-7568480

“גני חוגה”, בריכות מים טבעיות לשחיה ולהשתכשכות מוקפות במדשאות עם אפשרות לשהיית לילה באוהל.

הסחנ’ה (גן השלושה)– בריכה טבעית בטמפרטורת מים קבועה של 28 מעלות, שהיא יצירת מופת של הטבע ואחד הפארקים היפים בעולם. לצידה נמצא “גן גורו” – גן חיות אוסטרלי ובו קנגורו שניתן ללטף, דובי קואלה ישנוניים וגינת מבוכים למשחקים משפחתיים.

גשר הישנה – אתר התיירות של קיבוץ גשר כולל את חווית נהרים, מוזיאון קרבות מלחמת העצמאות, חזיון אור-קולי, תחנת רכבת העמק ועוד…

 

 

 

 

 

אולי תאהב\י גם:

מלון ספא וילאג’ בחמת גדר – חופשה חורפית בפינה טרופית ברמת הגולן

איטו אבירם

“עז עיז” – עיזים וילדים בחווה במנחמיה

איטו אבירם

צימר וג’יפים ברמת הגולן: ג’ימי גיפ – הצימר, הג’יפ והאגדה

איטו אבירם

הגב לפוסט

דילוג לתוכן