Image default
מה חדש

עיזים “השתלטו” על מוזיאון ינקו דאדא בעין הוד

 

“העז הישראלית” במוזיאון ינקו דאדא בעין הוד בתערוכת העז הארץ-ישראלית של מרסל ינקו

מסע ארוך של דמוניזציה עברה העז השחורה, הארץ ישראלית. תחילה האשימו אותה החלוצים שהגיעו באירופה בהשמדת כל חלקת ירק ויער טובה, ורק אחרי השריפות הגדולות בכרמל שונתה תדמיתן, מכיוון שתרומתן החשובה לביעור עשב יבש ודליק הובהרה מעבר לכל ספק.

זוהי רק אחת התובנות שתגלו בתערוכה שלמה המוקדשת לעז המזוהה עם ארץ ישראל אולי יותר מכל בעל חיים אחר. בשביל לראות את כל זה כדאי שתגיעו למושבת האמנים על הכרמל. גם בימים אלה, קצת יותר קריר, ובוודאי יותר “רוחני” בעין הוד.

דימוי העז הופיע לראשונה ביצירתו של מרסל ינקו סמוך לעלייתו ארצה, בראשית שנות ה-40 של המאה העשרים. ינקו, אמן בעל מוניטין ומודרניסט מובהק, הנטוע היטב באוונגרד האירופי, הגיע לארץ והתרשם מהנופים ומהמראות החדשים. פה התחולל שינוי רב בסגנון הציור שלו. האור הארץ-ישראלי חדר לפלטת הצבעים שלו והנושאים החדשים כגון האדריכלות המקומית, התושבים הססגוניים ובעלי החיים שפגש כאן, החלו להופיע ביצירתו. בשנות ה-40 וה-50 נטועות העיזים ביצירתו של ינקו בדרך כלל בקבוצות בנוף, לעיתים יחד עם דמות אנושית, תוך כדי השתעשעות בצבעוניותן ומשחקי שחור ולבן.

בשנות ה-70 התחיל דימוי העז לכבוש לו מקום ביצירה של האמן. העז של ינקו היא אובייקט הממלא את כל הבד. הנוף נדחק לרקע. בתחילה נטע ינקו את בעל החיים ברקע המדמה נוף, בעבודות המאוחרות נראה כאילו העז נוצרת מתוך הציור המופשט. לפעמים מופיעה צבעוניות עזה, רקע אדום בוהק לעז בהירה או עז שחורה הבוקעת מרקע צבעוני. גוף העז מורכב מקווים היוצרים מצולעים, כמין הד לנוף הטרשים הארץ-ישראלי. ראשה וזנבה רומזים על המהות.

קווי המתאר המיוחדים של העז מככבים בסדרת קערות קרמיקה בגדלים שונים, שאותן יצר ינקו בבית המלאכה של איצ’ה ואביבה ממבוש בעין הוד. בתבליט או בציור ידני הוא התאים את גוף העז לצורת הכלי. ינקו בחר ליצור גם עבודות בתלת ממד שבהן גוף העז מורכב מצורות גאומטריות בדומה לסדרות ה”קונסטרוקציות”, שנוצרו למעשה בהמשך לעבודותיו מתקופת דאדא ואילך. העז הארץ-ישראלית של ינקו מוצגת תמיד במבט מהצד, כשצדודיתה וגופה כולו פונים לימין או לשמאל באופן שמזכיר את ציורי המערות הקדומים, אף שבעיצוב ראש העז יש גם לא מעט הומור ושובבות.

אוצרת התערוכה: רעיה זומר טל

עבודתה הייחודית של האמנית אמי ספרד מזמינה את הצופים לעטות מסכה בדמות עז, המאפשרת חוויה של מציאות רבודה בשפה ויזואלית השאולה מסיפורי מעשיות ומשלים. סיפור העיזים השחורות מאויר ומונפש על גבי צילומי נופי הארץ מראשית המאה ה-19, טרם פיתוחה ובניינה, כשדמתה יותר לאופן שבו מרסל ינקו ראה אותה עם הגיעו ארצה בראשית שנות ה-40 של המאה ה-20.

היצירות הפולשות ומתקיימות במרחב תערוכת הקבע במוזיאון, לצד העיזים המצויירות של ינקו, בנויות כמשל תנכי המתייחס לחוק העיזים השחורות שנחקק ב-1950, בהתאם להחלטת החלוצים, שהגיעו אליה מאירופה הירוקה.

מכיוון שלא מצאו את שדמיינו כארץ זבת חלב ודבש שהובטחה להם מימי קדם, הם יצאו למסע תיקון פני הארץ: שתלו יערות לשינוי האקלים ולקביעת מציאות גיאופוליטית חדשה. במקביל, חיפשו את האחראים ליצירת השממה. העיזים השחורות, אוכלות-הכול, היו החשודות המיידיות. החוק בוטל רק ב-2010, לאחר השרפה הגדולה בכרמל, שממנה נפגעה קשות גם עין הוד, כשהובהר שהעיזים השחורות, שהן כאמור אוכלות-כול, עזרו בניקוי וניכוש האדמה מקוצים וצמחייה יבשה, ובכך סייעו משמעותית במניעת שריפות.

העבודה פועלת בשני מישורים, הפרפורמטיבי והתוכני (מיצג ותוכן). הראשון מתקיים כלפי חוץ – הצופה עוטה המסכה הופך לפרוטגוניסט, שחקן מרכזי בסיפור. לעיני הצופים האחרים מתקבל מחזה סוריאליסטי של עיזים בגוף אדם הפולשות ומתנהלות במרחב התערוכה. המישור השני מתקיים כלפי פנים – על אף היותו לקוח מן המציאות, בצפייה מבעד למסכה מספר וממחיש סיפור העיזים השחורות באופן אלגורי התרחשויות שונות בארץ.

 

תערוכת “העז הישראלית”

 

20.7.24 – 31.10.24

הפרויקט כולל שני מרכיבים: 

תערוכה שבמרכזה העז הארץ ישראלית ביצירתו של מרסל ינקו 

ויצירה של אמי ספרד בטכניקה של מציאות רבודה: “בעיני העז המתבוננת” 

אוצרת: ניצן שובל אבירי.

 

שעות הפתיחה במוזיאון ינקו-דאדא: ימים ב’ – שבת בשעות 11:00-14:00

מחיר כניסה: 28 ₪ למבוגר; הנחות לאזרחים ותיקים, ילדים, חיילים ועוד 

https://www.jancodada.co.il/

 

מוזיאון ינקו-דאדא, כפר האמנים עין הוד, ד”נ חוף הכרמל 30890. טל’: 04-9842350

 

אולי תאהב\י גם:

פסטיבל תיאטרונטו להצגות יחיד ייפתח ביפו ב- 13 באפריל

איטו אבירם

תיאטרון הבימה מעלה את “לבד בברלין עפ”י הנס פאלאדה

איטו אבירם

“מיומנה” – חוזרים אל המופע המקורי

איטו אבירם

הגב לפוסט

דילוג לתוכן