Image default
ספרים פרוזה

ספר קריאה מעניין: ” צְקוּרוּ טַזַאקי ” של הרוקי מורקמי – כשהסופר מחליט להתעלל בקורא…

זה מגיע לקראת הסוף. עד לשם הספר מושך אותך בקצב ובמידת עניין סבירים. לא הכי הטוב של הסופר היפני, אבל לבטח טוב מספיק כדי ליהנות מקריאתו. והנה, בסוף, הסופר מחליט שלא להחליט. במילים אחרות – לתת לך, הקורא, להחליט. וזו כבר אכזריות, כי איננו אוהבים לעשות את העבודה בשביל הסופר. זוהי חובתו, להוליך אותנו דרך העלילה, תוך יצירת עניין, סקרנות ומגוון של רגשות עזים, ועד לסיום, שצריך לשכנע ולספק אותנו, בין אם הוא רע או טוב.

הרוקו מורקמי כותב נהדר, ולכן הוא גם סופר בינלאומי נחשב ביותר, מהשורה הראשונה של הסופרים בעולם. מעלותיו: הוא אינו כותב מסובך, לעיתים נדמה שהוא כותב פשוט מדי, אבל איכשהו כתיבתו יוצרת סיפור עתיר רבדים, שתמיד יש בו מינון נכון של חלומות, סוריאליזם, דמויות מעניינות ומנה תואמת של טריוויה מחכימה מעולמות המדע, האמנות, הפילוסופיה או מתחום אחר באקדמיה.

“צקורו טזאקי חסר הצבע, ושנות העלייה לרגל שלו”, זהו שמו המלא והלא ממש מובן של הספר, הוא סיפורו של מהנדס צעיר נאה ומשכיל, בשנות ה- 30 לחייו, שחי די בבדידות, לאחר ש”נזרק” מתוך חבורת חבריו הקרובים ביותר ללא סיבה ובשאט נפש, וביקש את נפשו למות.

הנטישה הזאת היא גם שהניעה את צקורו טזאקי להימשך בחוזקה כזאת אל המוות. תולדת היום האחד שבו נאמר לו פה אחד על ידי ארבעת חבריו, שאיתם היה בקשר חברות קרוב במשך זמן רב, שהם אינם רוצים לראות אותו עוד, ואינם רוצים עוד לשמוע ממנו. באופן מוחלט, פתאומי, ובלי שום מקום לפשרה. יתרה מזו, הוא לא הצליח להעלות בדעתו אפילו סיבה אחת מדוע היה עליו לקבל הודעה צורבת שכזאת. והוא גם לא העז לשאול. צקורו טזאקי כבר בן 36, מהנדס שגר בטוקיו ובונה תחנות רכבת. חברתו החדשה דוחקת בו להתעמת עם עברו, לאתר את חבריו הטובים מבית הספר התיכון ולהבין מדוע ניתקו כך את הקשר אתו. וכך הוא יוצא לחפש אותם, אחד אחד, מיפן ועד פינלנד, עולה רגל במסע אל האמת, ואיתה אל המנוחה.

אין איש בין הדמויות המאיישות את הספר, שהן ברובן בנות גיל זהה, שהוא יוצא-דופן, בעל תכונות מיוחדות או מעניין בצורה בלתי רגילה . להיפך, מורקאמי מצליח לכתוב ספר על דמות של גבר שגרתי ויובשני, חנון ולגמרי חסר מעוף, ובכל זאת לרתק אותנו.

אם אתם קוראים ותיקים של מורקאמי, בוודאי תאהבו גם את הספר הזה. אם זהו הספר הראשון שלו שאתם קוראים, התחלתם בספר נכון, שאינו מסובך, שונה או קשה מדי לקריאה. ורק הסוף, כפי שכבר הזהרתי אתכם, הסוף הוא…

וקצת היסטוריה: צְקוּרוּ טַזַאקי חסר הצבע ושנות העלייה לרגל שלו הוא ספרו ה-14 של הַרוּקי מוּרַקַמי, שהיה רב מכר מיד עם צאתו ביפן ובארצות הברית וזכה לשבחי הביקורת. זהו רומן עכשווי וריאליסטי, המשובץ בחלומות ואגדות המשמרים את הגוון הסוריאליסטי המאפיין את כתיבתו של הסופר היפני האהוב, מחבר “יער נורווגי”, “קפקא על החוף”, “קורות הציפור המכנית”, “מרדף הכבשה”, “1Q84” ועוד רבים ואהובים.

הספר בשנת 2015, בהוצאת – קחו אוויר – “דביר, כתר, כינרת, זמורה ביתן מוציאים לאור בע”מ.”

 

אולי תאהב\י גם:

הספר “ג’ים הילד” – אמריקה התמה, הכפרית, הקשוחה והמופלאה

איטו אבירם

ספר מתח: “לילה ארוך בפריז” – סינים, צרפתים וחיילי יחידת 8200

איטו אבירם

 הספר: פרפרים בנובמבר – ספר מסע מהנה ושובה לב 

איטו אבירם

הגב לפוסט

דילוג לתוכן