ראשית, מדובר בספר אלבומי מהודר ומעוצב, ספר מתנה לכל דבר, שמי שמדפדף בו נשאב אל הסצנות המושקעות שבהן בחרה הצלמת דיקלה לאור, ליצור סיטואציות, הנוגעות בסיפורן של הנשים מהתנ”ך בדרך חופשייה ומרפרפת.
הספר מרכז בתוכו כ-41 צילומים ייחודיים, הנותנים פירוש אישי ל- 41 טקסטים מקראיים. מאחורי כל צילום בפרויקט מסתתרים חודשים של איסוף חומרים, הכנה ולימוד. “העבודה על הספר אפשרה לי לספר את סיפורי התנ”ך מנקודת המבט הפרטית, דרך עין המצלמה”, מסבירה היוצרת, “בתהליך היצירה, הסיפור התנכ”י, מנותק מרצף הזמן אליו משתייך, ממיקומו הגיאוגרפי וכך מקבל את הפרשנות האישית שלי.”
דיקלה בחרה, במתכוון, נשים שלא לכולן יש מראה ים תיכוני, אלא מגוון נשים מכל העדות והגוונים. אחרי שתפרה להן בעצמה, בעזרת בדים ארוכים והמון סיכות, בגדים שיתאימו לסצנות שבהן הנשים משתתפות, היא הציבה אותן באתרי טבע שונים בגולן הפראי. זהו גם “החצר האחורית שלי” מסבירה דיקלה, המתגוררת ברמת הגולן ואוהבת במיוחד את מראה ההרים ואת משחקי האור והצל הנותנים להם עומק ומדגישים אותם.
הצילומים נערכו בעונות שונות של השנה. הן בקיץ היבש, הפראי, הבראשיתי והן אחרי מנה טובה של גשם, בחורף, כשההרים, המזכירים לדיקלה “מפלצת קדמונית”, מתכסים בפרווה ירוקה ומשנים לגמרי את מראם. כשהיה צורך, המתינה דיקלה בסבלנות חודשים ארוכים, עד שהגיע היום המתאים ובו גם הרגע המתאים לצילום.
לצורך הספר השקיעה היוצרת זמן רב בלמידה ומחקר. אחרי שבחרה דמות נשית, היא אספה עליה חומרים החל מקריאת הפשט, דרך רש”י, אגדה ועד יצירות ספרותיות ושירה מודרנית. בסופו של דבר הוסיפה גם את הרובד היצירתי שלה לדמות. וכך אנו מקבלים את דבורה הנביאה רכובה על סוס, למרות שאין כל רמז לכך בסיפור המקראי. בהתבוננות שניה ושלישית מקבל הקורא רמזים ויזואליים נוספים לסיפורה של הדמות, כפי הציגה אותם דיקלה בצילום.
מומחים רבים ובהם ד”ר לאה מזור, פרופ’ יאיר זקוביץ, ורבים נוספים, הביעו הערכה על העשייה והעיסוק מנקודת מבט מודרנית בסיפורים מקראיים.
הספר יצא לאור בהוצאת “דרורים” ומחירו הקטלוגי 220 ₪.