נמל התעופה היתרו (לונדון) אחד העמוסים באירופה, ואחד היעדים החמים של ישראלים בחופשת הקיץ, (כולל קונקשן), צפוי על פי הפרסומים להיסגר לשישה ימים בחודש הקרוב בשל שביתת עובדים.
להזכירכם: רק באוגוסט לפני שנה דירג אתר אינטרנט בינלאומי גדול את “חברות הטיסה הידידותיות ביותר למשפחות”. במסגרת הדירוג, נבדקו חברות התעופה על פי מדדים מיוחדים, כגון: הושבת בני המשפחה ביחד – ללא תוספת תשלום, מבחר הארוחות והפעילויות שמוצעות לילדים במהלך הטיסה, שירות השכרת עגלות, העדפה בעליה למטוס וכדומה. המבחן מצא כי חברת התעופה בריטיש איירווייס מצטיינת בכל אחד מהמדדים ועל כן זיכה אותה בתואר “חברת התעופה הידידותית ביותר עבור משפחות”.
במועצה הישראלית לצרכנות מזכירים כי על פי החוק הישראלי, במקרה של ביטול טיסה בשל שביתה הנוסע לא זכאי לפיצוי כספי, אולם חברת התעופה מחויבת להציע חלופות לנוסע על מנת לאפשר לו להגיע ליעד הסופי או להחזיר לו את התמורה ששולמה עבור הכרטיס, לפי בחירת הנוסע. בנוסף, אם הנוסע נאלץ להישאר בשדה התעופה הוא זכאי לשירותי סיוע (מזון ומשקאות, ושירותי לינה אם נדרשת שהייה של לילה או יותר). על פי החוק הישראלי, במקרה של שביתה הנוסע אינו זכאי לפיצוי כספי.
הנוסע הישראלי רשאי לבחור לממש את זכויותיו על פי הדין האירופית החל במקרה זה: למרות שבחלק מהמקרים שביתה עשויה להיחשב ככוח עליון היו מקרים בעבר בהם רשות שדות התעופה חייבה את חברת התעופה לשלם לנוסע פיצוי כספי של עד 600 יורו (השביתה בRYANAIR בשנה שעברה החברה חויבה לשלם בין 250 ל-400 יורו) בניגוד לקבוע בחוק הישראלי. לשם מיצוי הזכויות מול חברת התעופה, על הנוסע לדרוש אישור ביטול טיסה מחברת התעופה.
במקרה של השביתה בבריטיש, נתנה התראה של שבועיים לרשות אולם לא ידוע עדיין מה הטיסות שיבוטלו. בריטיש איירוויז אמורה ליידע את הנוסעים באופן אישי, בהודעת טקסט או מייל ועליה להציע טיסה חלופית. כמובן, גם על פי הדין האירופי הנוסע זכאי לקבל שירותי סיוע.
מומלץ מאוד למי שאמור לטוס בימי השביתה לבדוק מול החברה באם הוקדמה הטיסה אחרי ההתפתחויות בנושא. (rakefet@consumers.org.il)