מאת: תמר קוהניג.
מאז שהילדים קטנים אנחנו מבקרים מדי פעם במוזיאון העיצוב בחולון. התערוכות המוצגות בו הן בנושאים שיכולים לעניין טווח רחב של גילאים, ומונגשות באופן שכל אחד מוצא את מה שמעניין אותו, בגובה העיניים שלו. גם החלל הוא בגודל שילדים יכולים להכיל, ללכת את כולו, להגיע לסוף – ולרצות עוד.
בהרבה תערוכות שבקרנו מותר לגעת, לחוש, להזיז, להפעיל את המוצגים בתערוכה מה שהופך את המסלול להרפתקה של תגליות. כמו כן, יש סדנה רלוונטית לנושא התערוכה עם חומרים פשוטים יחסית, שמאפשרים לילדים גם דרך יצירה וחוויה בלתי אמצעית להתחבר לנושא התערוכה.
התערוכה החדשה במוזיאון “סאונד – קול וחומר בעיצוב” עונה לחלוטין על כל אלה. היינו בסיור מודרך במוזיאון ובסדנא, הכל יחד היה מתוכנן שייקח שעתיים, קצת יותר משעה במוזיאון ובערך חצי שעה בסדנא (אנחנו יכולנו להישאר ולהמשיך עוד כשעה). ההדרכה היתה מאוד מעניינת ומעשירה. המדריכה הרבתה לשאול שאלות, לעורר את הילדים להתבונן ולחשוב ודרך תשובות הילדים להרחיב ולדבר על נושאי התערוכה, כמו יציאה למחקר ותגליות.
אז מה קרה שם? פגשנו דלת שכשהיא נפתחת ונסגרת היא משמיעה מוזיקה משתנה ושוחחנו על אילו דברים משמעים קול ואילו לא, ולמה. התיישבנו ליד רמקולים מעוצבים בצורות מיוחדות ומשמיעים מוזיקה מכי נגינה שונים, ודברנו על משפחות של כלי נגינה ואיזה כלים שייכים לאיזה משפחות. דברנו על החומרים והצורות השונות של הרמקולים – וחיברנו בין עולם הקול לעולם העיצוב תוך שאנחנו מביטים בהיסטוריה איך רמקולים נראו בהיסטוריה ולמה, ומה הטכנולוגיה מאפשרת למעצבים היום.
לילדים (ולנו המבוגרים) ניתן זמן להסתובב בחלל המרכזי של התערוכה בעצמנו. החלל המרכזי פתוח, בלי מחיצות, וניתן לראות מכל מקום את כל המוצגים. כך מתאפשר לכל אחד לבנות מסלול פרטי שמתאים למה שמושך אותו ומעורר את סקרנותו, בקצב שלו. היו שם מוצגים של רמקולים בעיצובים שונים ומוצגים שמייצרים סאונד בעיצובים חדשניים.
בחלק מהמוצגים ניתן לגעת, ליצור קול וליהנות מהעיצוב החדשני של המוצג. האפשרות לגעת ולחוות באופן בלתי אמצעי הן את הסאונד והן את העיצוב מייצרת הנאה אמיתית מהסיור בתערוכה. הילדים לא רצו ללכת, והתרוצצו מצד לצד תוך שהם מתפעלים ומגלים. נספר רק על מין רמקול שנראה כמו דונאט, ולגו שמשמיע סאונד לפי איך שבונים אותו. לא נגלה יותר, כדי לא לקלקל לכם את החוויה.
בתי בת ה- 10, התלהבה מאוד מהתערוכה, ובעיקר מהנושא שלה. היא אמרה שעל פי רוב אנחנו באים לתערוכות במוזיאון כדי לראות, לפעמים גם קצת למשש. התערוכה הזו שהוסיפה את רובד של הקול היתה מאוד מיוחדת בעיניה. זהו רובד חושי שנעדר בדרך כלל מהיצירה ומתערוכות במוזיאון ואינו זוכה להתייחסות. החיבור בין עולם החפצים ועולם המוזיקה ריתק ועורר את סקרנותה.
בני בן ה- 8, לו רק היה מתאפשר, היה נשאר בחלל המרכזי עוד זמן רב להמשיך ולחקור וללמוד איך נוצר הסאונד, מה משפיע עליו, וליצור מוזיקה תוך כדי משחק.
היינו בשתי סדנאות, שתיהן היו מקסימות והשתמשו בחומרים שנגישים בכל בית, וכיוונו את הילדים לשים לב לעיצוב מחד ולצליל הנוצר מאידך, וחיברו שוב את ילדים לנושא התערוכה.
**
התערוכה מתפרשת על פני כל גלריות המוזיאון ומחוצה לו וגם המבנה האיקוני, בעיצובו של רון ארד, הופך למבנה מוסיקלי משתנה. התערוכה מזמינה את המבקרים לקחת חלק פעיל – לשמוע, לראות ולהרגיש סאונד. זוהי הזמנה להיות סאונד.
התערוכה מבקשת להציג באמצעות סאונד, כיצד נוצרים חלל, מרחב וחוויה, ולהראות שסאונד הוא רכיב משמעותי ומרכזי שמעוצב ומעצב חברה ותרבות. אף על פי שעולם העיצוב מזוהה עם מרכיבים פיזיים וחזותיים כמו חומר, צבעוניות וטקסטורה, דווקא סאונד, שנתפס כאלמנט מופשט, הוא אחד מחומרי הגלם המרכזיים העומדים לרשותו של המעצב.
הקשר בין סאונד לעיצוב ייבחן באמצעות חמישה היבטים:
לראות סאונד בודקת את הקשר בין סאונד לאובייקט באמצעות עשרות אובייקטים איקוניים של מערכות שמע החל משנות ה-60 ועד לעיצובים חדשניים ביותר. את התערוכה המקורית אצרו דומיטילה דרדי ואליזבת’ה פיזו מהקרן הבינלאומית למוסיקה באיטליה (IMF) והיא מוצגת לראשונה במסגרת מוזיאלית. דרך האובייקטים אפשר לראות כיצד התפתחות הטכנולוגיה האלחוטית השפיעה על עבודתם של מעצבים והובילה לשינוי משמעותי בהגדרת החפצים, באופן השימוש בהם ובתפיסה העיצובית.
ההצגה של אובייקטים איקוניים כמו PHONOSUPER, רדיו-פטיפון של דיטר ראמס מ-1960, לצד עבודות של מעצבים עכשוויים כמו רמקול MUO האלחוטי של רוס לאבגרוב, מדגימה לא רק שינוי בעבודת המעצב כי אם גם שינוי בהרגלים ובדפוסי האזנה – כלומר, מעבר מימים של האזנה משותפת סביב רדיו – רהיט מעוצב נייח ומרכזי בכל סלון, להאזנה אישית, באמצעות מכשירים קטנים וניידים.
התערוכה כוללת גם פרויקטים אינטראקטיביים שהופכים את המבקרים מצרכני סאונד ליצרני סאונד: Lego Music של Esteban Cardona & Benson Rong יאפשר למבקרים ליצור סאונד דרך משחק עם אבני הלגו האייקוניות, ואילו באמצעות Ototo של יורי סוזוקי יוכלו המבקרים לממש את הפוטנציאל המוסיקלי הטמון בכל אובייקט – חולצה, כוס ואפילו בננה.
עוד מוצגות פלטפורמות מוסיקאליות המיועדות לבעלי צרכים מיוחדים: צמד הרמקולים MISS שעיצבה שרונה מרלין מיועד למשתמשים בעלי קשיי שמיעה. הרמקולים מתרגמים קולות למרקמים ויזואליים וויברציות ברצפה, המורגשות באמצעות כפות הרגליים. הפלטפורמה המוזיקלית הטיפולית “סנכרון” בעיצוב קנת טיי עוזרת להורים ולילדים אוטיסטיים לפתח ערוץ תקשורת באמצעות אמפרוביזציה מוזיקלית.
חלק זה של התערוכה נהנה מתמיכת המכון האיטלקי לתרבות בתל אביב ושגרירות איטליה בישראל; פורום התרבות האוסטרי תל אביב ושגרירות אוסטריה בישראל.
להרגיש סאונד (Sense of Sound) נבנה כמיצב מקורי ואינטראקטיבי שיצרו ענת ספרן ולילך שטיאט במיוחד עבור חלל גלריית ד”ר שולמית כצמן (הגלריה התחתונה). המיצב מורכב משתי מערכות רמקולים ב-16 ערוצים, האחת היקפית והשנייה מוטמעת בגבעה המרכזית. המבקרים מוזמנים לחוות את הסאונד ואת התצוגה החזותית שלו בישיבה ובשכיבה על הגבעה שתתפוס כמעט את כל חלל הגלריה. האמנים: רופרט הובר, גיורי פוליטי, דני מאיר, אלון פרץ, אילן גרין, אוהד פישוף, גלעד כהנא והאחיות לוז יצרו עבודות סאונד מקוריות המותאמות למיצב, שיתורגמו בתערוכה לייצוגים חזותיים המושפעים מתנועת המבקרים בחלל בזמן אמת.
ארכיטקטורה של סאונד/סאונד של ארכיטקטורה – מבנה מוזיאון העיצוב חולון האיקוני בעיצובו של רון ארד, שזכה לשבחים וסיקור רב ברחבי העולם, הופך במהלך חודשי התערוכה למבנה מוסיקלי. כ-100 רמקולים שהוצמדו למבנה באמצעות מגנטים ישמיעו צלילים ב-16 ערוצים תוך התייחסות לצורה, לחומר ולסביבה בה נמצא המוזיאון. את המיצב יצרו ענת ספרן ולילך שטיאט בשיתוף רופרט הוברט, גיורי פוליטי, דני מאיר ואלון פרץ. המיצב ישתנה בהתאמה לשעות היום והמבקרים יוכלו ליצור צלילים שיתווספו לקולות שיופקו מהמבנה.
שני המיצבים מתאפשרים בזכות הסיוע של חברת מוראל
חברת רמקולי מוראל (Morel) היא מותג ויצרן בוטיק מהמובילים בעיצוב, טכנולוגיה וייצור רמקולים למערכות אודיו ביתי ורכב משנת 1975, ונותנת חסות לתערוכה. למוראל מוניטין רב שנים בתעשיית המוסיקה הבינלאומית ומוצריה משווקים במעל 60 מדינות בעולם.
התערוכה תימשך עד סוף תקופת החגים.
סאונד 29/6/17 – 28/10/17
מוזיאון העיצוב חולון
רחוב פנחס איילון 8, חולון
שעות פתיחת המוזיאון:
ימים ב’ ו-ד’: 16:00-10:00
ימים ג’ ה’ ושבת: 18:00-10:00
יום ו’: 14:00-10:00
יום א’: סגור
ספריית החומרים ע”ש אהרון פיינר עדן:
ב’: 16:00-10:00
יום ו’: 14:00-10:00
ימים ג’ ה’ ושבת: 18:00-10:00
יום א’: סגור
www.dmh.org.il קופות המוזיאון: 073-2151500