אפור, משמים ומונוטוני, בחלק הראשון…
החלק הראשון במופע המחול של ג’סיקה לאנג התחיל… ובכן, לא בסערה, אלא בקטע סולו גברי על פי מוסיקה של באך, שביצע רקדן צעיר ומוכשר. הקטע בוצע על במה ריקה מתפאורה וארך דקות ספורות. לאחריו, עוד האורחים האחרונים מתמקמים במקומותיהם, נדלקו האורות למה שמכונה “אתנחתא”, הפסקה קצרה, בלשון העם.
חשכת האולם הגדול של היכל אמנויות הבמה בתל אביב התמלאה מיד במאות נצנוצים סלולריים, של הצופים ההמומים, שקיבלו רשות לשוב ולהציץ לתוך המסכים מיד אחרי שזו נטלה מהם, משהחל המופע.
מיד לאחר מכן הלהקה עלתה עם עוד קטע מינורי בהשתתפות רקדנים ספורים, גם הוא ללא תפאורה ובתאורה מינימליסטית. אתנחתא.
הקטע השלישי, שאחריו באה כבר הפסקה של ממש, THOUSAND YARD STARE שמו, גם הוא לווה במוסיקה קלאסית, רביעיית המיתרים מס’ 15 מאת בטהובן, ובלטו בו בעיקר צעדים בסגנון צבאי של רקדני הלהקה, קדימה ואחורה.
כשיצאנו להפסקה קיבלנו “קריאת עזרה” מאחד הילדים שנתקע בבית. עשינו חישוב מהיר: במה מעורטלת ודי חשוכה, מחול שאינו מפתיע ומלהיב ורקדנים שעושים עבודה מקצועית, אך לא מצליחים לעורר, בנו לפחות, השראה… וויתרנו על ההמשך.
בבית, מול קטע הווידאו ביו-טיוב של המופע, הבנו כי החלק השני, הצבעוני והרב-גוני, הוא כנראה החלק הטוב יותר, שאותו הפסדנו…
**
זהו ביקורה הראשון של הלהקה, אך השני של הכוריאוגרפית ג’סיקה לאנג בישראל, היא הופיעה כאן בשנת 1997 כשרקדה בלהקת המחול של טווילה ת’ארפ, והופיעה עם הלהקה בקיסריה.
לאנג היא כוריאוגרפית נודעת ומוערכת זוכת פרס בסי ב-2014 ופרס אריסון ב-2017. לאנג יצרה יותר מ-90 יצירות מחול שהוצגו ברחבי העולם על ידי להקות שונות, ביניהן תיאטרון הבלט האמריקאי, פאסיפיק נורתווסט בלט, הבלט המלכותי של ברמינגהם (הפקה זו היתה מועמדת לפרס התיאטרון במנצ’סטר בשנת 2013), הבלט הלאומי של יפן, בלט ג’ופרי ועוד. לאנג שיתפה פעולה עם התזמורת הסימפונית הלאומית בקנדי סנטר, עם תיאטרון האריס בביאנלה לאדריכלות בשיקגו יחד עם האדריכל סטיבן הול, עם המוזיאון לאמנות בדאלאס ועם מוזיאון גוגנהיים ב- Works and Process Series.
לאנג גם ביימה והפיקה יצירות מחול משולבות במוסיקה קלאסית כגון Stabat Mater של פרגולזי בפסטיבל גלימרגלאס 2013. ב- 2016 יצרה את הכוריאוגרפיה ל”אאידה” באופרה של סן פרנסיסקו בשיתוף עם האופרה הלאומית של וושינגטון והאופרה של סיאטל. היא זכתה בפרס הוקרה מטעם ניו יורק סיטי סנטר בשנת 2015 והיתה לחברת סגל באוניברסיטת ניו יורק במחלקה לבלט ולאמנויות.
עבודותיה של לאנג שולבו גם במסגרות לימודיות באקדמיות יוקרתיות כמו ג’וליארד, Sunny Purchase ובית הספר טיש לאמנויות באוניברסיטת ניו יורק. בנוסף לאנג לימדה בבתי ספר למחול ושימשה כמרצה אורחת בסדנאות מחול.
לאנג מספרת שהחלה לרקוד בגיל שלוש ומאז חייה סובבים סביב עולם המחול. את הכשרתה רכשה באקדמיית ג’וליארד בהדרכת בנג’מין הרקבי, ולאחר מכן היתה חברה בלהקה של טווילה ת’ארפ.
הלהקה נוסדה ב-2011 ומאז מקום מושבה הוא בעיר ניו יורק. מאז נוסדה, הלהקה נבחרה להשתתף ארבע פעמים בפסטיבל ג’ייקוב’ס פילואו, והשתתפה בפסטיבל נקסט ווייב של האקדמיה למוסיקה של ברוקלין ובפסטיבל המחול של ניו יורק סיטי סנטר. היא הופיעה גם בקנדי סנטר, תיאטרון האריס, ניו יורק סיטי סנטר, אודיטריום נורתרופ, בית האופרה ווינספיר, אולם האקדמיה למוסיקה של ברוקליןBAM ועוד.
בעונת 2016-2017 הלהקה מתוכננת להופיע בשלושים ערים ברחבי העולם.. הופעותיה של הלהקה זכו לביקורות משבחות בתקשורת האמריקאית והעולמית. בשנת 2014 הלהקה העלתה שיתוף פעולה מיוחד בקנדי סנטר עם הכנרת לילה יוספוביץ שניגנה את הקונצ’רטו לכינור של ג’ון אדמס יחד עם התזמורת הסימפונית הלאומית.
בקיץ 2015 העלתה הלהקה ביצוע נדיר ליצירה The Wanderer בפסטיבל גייקוב’ס פילואו. המופע Tesseracts of Time שעלה בשיתוף עם תיאטרון האריס בשנת 2015 זכה לביקורות נלהבות. המופע הוצג גם בביאנלה לאדריכלות של שיקגו במיצג משותף עם האדריכל הנודע סטיבן הול.
הלהקה זכתה למענקי תמיכה מקרנות שונות כמו האחים רוקפלר, קרן ג’רום רובינס, קרן אודונל-גרין, קרן הרקנס, תוכנית ArtsCONNECT ולתמיכה מהעיר ניו יורק.
בתכנית
סולו באך (2008) SOLO BACH
כוריאוגרפיה: ג’סיקה לאנג
מוסיקה: יוהן סבסטיאן באך
מתוך שש הסונטות ופרטיטות לכינור סולו; פרטיטה מס’ 3 במי מז’ור
אתנחתא
מחשבה חרישית מתוקה (2016) SWEET SILENT THOUGHT
כוריאוגרפיה: ג’סיקה לאנג
מוסיקה מקורית: ג’אקוב צ’ופינסקי
יצירה זו הושפעה מהסונטות של שייקספיר.
אתנחתא
THOUSAND YARD STARE (2015)
כוריאוגרפיה ג’סיקה לאנג
מוסיקה: בטהובן, רביעיית מיתרים מס’ 15 אופוס 132, אדג’יו.
תאורה: ניקול פירס
רקדנים:
קליפטון בראון, רנדי קסטילו, ג’ולי פיורנזה, ג’ון הארנג’, איב ג’ייקובס, קאנה קימורה, לאורה מיד, מילן מיסקו, ג’יימי ווקר.
רביעיית המיתרים מספר 15 אופוס 132 מאת בטהובן, הפרק השלישי אדג’יו.
היצירה נוצרה בשנת 2015 והיא עוסקת בחיילים נפגעי פוסט-טראומה. בתהליך העבודה על היצירה שוחחה לאנג עם מספרר גדול של חיילים כדי ללמוד על החוויות שלהם ולשמוע את תגובותיהם לקטעים מוסיקליים. היצירה הוצגה ביום שהוכרז ליום ותיקי המלחמות וביום שבו השמיע בטהובן לראשונה, בשנת 1925, את רביעיית המיתרים אופוס 15, המשמשת רקע ליצירה.
הפסקה
הייעוד THE CALLING (מתוך “בדידות זוהרת” II Splendid Isolation) (2006)
כוריאוגרפיה: ג’סיקה לאנג
מוסיקה: Trio Mediaeval
תלבושות: אלנה קומנדאדור
רקדנית: קאנה קימורה KANA KIMURA
הוזמן במקור על ידי “איילי II”
“הו מריה, סטלה מאריס” בביצוע Trio Mediaeval
לבן WHITE (2011)
מחול על סרט צילום A DANCE ON FILM
כוריאוגרפיה ובימוי: ג’סיקה לאנג
עורך ומלחין: טטסושי ואקאסוגי וג’קסון נוטייר
בימוי הצילום: שיניצ’י מרויאמה
מוסיקה: אדווארד גריג
I.n.k. (מתוך “טיפה Droplet”) (2011)
כוראוגרפיה: ג’סיקה לאנג
מוסיקה מקורית: ג’אקוב צ’ופינסקי
עורך וידיאו/מלחין: טטסושי ואקסוגי וג’קסון נוטיאר
וידאו ארט KUSHO: שיניצ’י מרויאמה
רקדנים: קליפטון בראון, ג’ולי פיורנזה, ג’ון הארנג’, איב ג’ייקובס, קאנה קימורה, לאורה מיד, ג’יימי ווקר.
עבודה זו נוצרה בהשראת הסדרה KUSHO של שיניצ’י מרויאמה
**
כל ההופעות בבית האופרה הישראלית ע”ש שלמה להט (צ’יץ’) תל אביב-יפו
יום שישי 21/04/2017 בשעה 13:00
מוצאי שבת 22/04/2017 בשעה 20:00
מחירי כרטיסים 149-299 ₪ להזמנת כרטיסים היכנסו לאתר האופרה הישראלית.