Image default
בימה ומחול

פסטיבל יפוג’אז 2023 בבית ציוני אמריקה ת”א 5-6-7 אוקטובר בסוכות מציע מבחר ענק של מופעי ג’אז

 

השנה חוגג הפסטיבל 8 שנים, בעשרים מופעים מגוונים ובהשתתפות עשרות נגני ג’אז מארה”ב, איטליה, הונגריה, בלגיה, אוסטריה, קנדה, גרמניה, דנמרק, לטביה, רומניה וכמובן – ישראל. נושא הפסטיבל השנה: ביצועי ג’אז מלהיבים ומרגשים לשירים האלמותיים של הצמדים והדואטים הגדולים של כל הזמנים.

איני יכול לחשוב על בילוי מהנה וראוי יותר מפסטיבל ג’אז לימי הסתיו המתרגשים ובאים עלינו ביחד עם שבוע של חופשת סוכות. שלושת ימי החגיגה התל-אביבית (5 – 7 אוקטובר) הזאת, בניהולו של עמיקם קימלמן, המוסיקאי והמייסד הבלתי נלאה, היא גם הזדמנות נהדרת לחוות סגנונות ג’אז מגוונים במחיר שפוי, וגם הזדמנות לתמוך באחד מפסטיבלי הג’אז היותר אותנטיים שיש בארץ.

קריסטיאן קורב ואבי אדריאן במופע מחווה לקול פורטר

הצצה אל לוח המופעים מגלה לא מעט “סוכריות” מפתות שקשה להתגבר שלא לטעום אותן. בערב הפתיחה, יום ה’ 5 לאוקטובר, למשל, ישנם שלושה מופעים: מופע הפתיחה שהוא מחווה לפרברים בשש וחצי, מופע אינטימי בשניים ז’ובים לטין וסווינג עם עליסה קנטה ויצחקי פרנקו בגיטה בשמונה בערב ואחר כך, בתשע וחצי, “אל נינו בספרד” – מחווה של חמישיית ג’אז לצ’יק קוריאה, בהובלתו של סורין זלאט, הפסנתרן ממוצא רומני.

בשישי ושבת יש ים של מופעים, והבחירה בין האולמות בבית ציוני אמריקה ובין השעות שבהן מתקיימים המופעים נעשית קשה הרבה יותר.

בין אם זה מחווה לצ’ארלי פארקר ודיזי גילספי, מסע ג’אזי של שירי אהבה ומחווה לבילי הלידיי ולסטר יאנג, של חמישייה בהובלת ג’וסלין גולד הקנדית. מופע מוסיקה אמריקאית המשלב שני טרומבונים, מחווה ללהקת הקרפנטרס, ערב ירי דואט של ארתה פרנקלין, מחווה ליוריתמיקס או שני סקספונים במחווה לסוני רולינס ודקסטר גורדון.

איך אפשר לבחור, סתם כדוגמא, בשבת עמוסת המופעים בין מופעי המחווה לצ’ט בייקר וג’רי מאליגן, הצדעה לאוסקר פיטרסון וג’ו פאס, או מופע המחווה לאסטרוד ז’ילברטו (שנפטרה לאחרונה) והסקספוניסט סטן גץ בשירים של א.ק. ז’ובים

ובערב – “ימים של יין ושושנים במחווה לטוני בנט וביל אוונס, וכמובן – מופע סיום הפסטיבל שבו עולים על הבמה כל האמנים לאילתורים מהנים, בערב מחווה לסיימון וגרפונקל.

אל לוח המופעים השלם באתר הפסטיבל.

קצת על ה”אני מאמין” של המייסד והמנוע מאחורי הפסטיבל – עמיקם קימלמן.

פסטיבל יפוג’אז הוא השיגעון הפרטי של המוסיקאי עמיקם קימלמן. השנה בחר הסקספוניסט והמעבד להעניק פירוש ג’אזי דווקא לשירים המוכרים של להקת הפרברים. אלו שירים שדורות של ישראלים צמחו עליהם והם מושמעים עד היום. איך הם יישמעו בעיבודי ג’אז חדשים להרכב ייחודי וחד פעמי?

זו שאלה שהתשובה עליה תתקבל במופע עמוס הנגנים, שמשתתפים בו, בין השאר, גם גיל זוהר שירה, חליל וגיטרה, שיר זהבי שירה, חלילים Phil Abraham טרומבון (בלגיה), Madeleine Joel סקסופון (אוסטריה), רוני איתן מפוחית, אבי אדריאן פסנתר/קלידים, יוראי אורון בס ויוגב שטרית תופים.

נגני בי”ס רמון במחווה לצ’ארלי פארקר ודיזי גילספי

עמיקם מדגיש כי הוא יזם והקים את הפסטיבל כדי שזה ישמש מנוע ליצירה מקורית או ייחודית בצורת מופעים חד פעמיים המופקים ומעובדים באופן בלעדי לפסטיבל שאין אפשרות לראותם לפני כן באף מקום. מדובר בחיבורים ייחודיים – בין אמני ג’אז ישראלים וזרים, כולם מובילים בארצותיהם, הנפגשים פה לפני הפסטיבל, מקיימים חזרות ומופיעים יחד.

עמיקם הוא “ציוני אמיתי של ג’אז”: “כ’פטריוט’ של הג’אז הישראלי אני תורם באהבה את חלקי לקידומו, תורם לעידוד המודעות לג’אז ולעוד חשיפה שלו לג’אז הבינלאומי, באמצעות יצירת פלטפורמה נוספת לפסטיבלים המבורכים הקיימים כבר בישראל.”

רשימת עבודותיו והישגיו של עמיקם קימלמן גדולה. הוא בוגר האקדמיה למוזיקה ע”ש רובין באוניברסיטת ת”א, בוגר Berklee College of Music בבוסטון, ארה”ב. ניגן, הלחין ועיבד ליעל לוי, גרי אקשטיין, יהורם גאון, הכל עובר חביבי, אלון אוליארצ´יק, שלום חנוך, רמי קליינשטיין, נורית גלרון, מארינה מקסימיליאן בלומין, מיקי קם, אפרת גוש ואחרים. הלחין ועיבד לתוכניות טלוויזיה ורדיו, לתזמורת הפילהרמונית הישראלית, לסימפונייטה רעננה ולסינפונייטה הישראלית באר שבע.

כמו כן, כתב מוזיקה למופע “הקברט של הליקון” במסגרת פסטיבל ישראלו לסרט “קיץ אצל אריקה”. הופיע עם אמני הג’אז לו סולוף, ג’ואן ברקין, ג’ף ברלין, לו מאריני, שילה ג’ורדן, איניאקי סנדובל, בילי קובהם, מייק דלפרו, ז’אן לולוניון, פרנק אמסלם וה New York Voices. היה חבר בלהקות הג´אז המיתולוגית “משיכת יתר” ובHard Jazz Knights והנהיג את חמישיית הג´אז The Human Factory.

הופיע בפסטיבלי ג´אז בגרמניה, דרום אפריקה, הונגריה, אזרביג’אן וקזחסטן וברחבי ישראל. באוקטובר 2010 יצא לאור אלבום חדש, בעיבודו ובביצועו, ובו נעימותיו הגדולות של היוצר מיקי גבריאלוב. מנצח ומנהל מוזיקלי של “תזמורת הג´אז של תל אביב”, מנהל אמנותי של לייבל הג´אז הישראלי Jazz 972 וכיהן כמנהלו הכללי והאקדמי של בית הספר רימון במשך 24 שנים. בשנים האחרונות הוא מכהן כמנהל מגמת המצוינות במוסיקה ‘ביכורים’ בתיכון האזורי ‘עין גדי. יזם ומנהל אמנותי  הפסטיבל הבינלאומי יפוג’אז בתל אביב. חשוב לו כי קהל הצופים יידע, שהפקת הפסטיבל התאפשרה בסיוע “קרן אקו”ם לרווחת היוצר וקידומו”.

 

 

 

 

 

 

אולי תאהב\י גם:

המחזה “לבד בברלין” ב”הבימה” – כבד ומרגש

איטו אבירם

מופע מחול מודרני: ורטיגו 20 – יופיו של הג’אז

איטו אבירם

ביקורת המחזמר “היירספריי” – כולם מתאמצים, אבל התוצאה פושרת

איטו אבירם

הגב לפוסט

דילוג לתוכן