Image default
בימה ומחול תרבות ובידור

המחזה “סודות” בבית ליסין – סודות  אפלים

צילום: כפיר בולוטין

צפתה והתרשמה: ציפי שחרור.

המחזה סודות, כשמו כן הוא, טומן בחובו סודות הנחשפים לאיטם. סודותיהן של צעירות הלומדות ומתגוררות במדרשה חרדית, שלכל אחת סיפורה שלה. אך עיקר הסיפורים בחייהן של  הדמות הראשית נעמי הס, והדמות המשנית, מישל – הפכים המשלימים זה את זה. המחזה מבוסס על סרטו של אבי נשר באותו השם, שהוצג בהצלחה לפני שנים אחדות, ועכשיו זוכה לטיפול תיאטרלי.

נעמי, גיבורת המחזה נולדה למשפחה  חרדית בבני ברק ולכן גורלה חתום מיום היוולדה, ובמסלול התבגרותה עליה להינשא וללדת ילדים. אך נעמי מטילה ספק בגורלה, מסרבת לתכתיבי החברה ומבקשת לחיות את חייה כפי שהיא חשה. היא יוצאת למסע חיפוש עצמי דרך למידה וחקירה עמוקה בכתבי הקודש ובפרשנותם. וכך היא מגיעה למדרשה כדי לממש את חלומה להיות ביום מן הימים רבה ודיינית, כמובן שאין הדבר מקובל בקרב העדה החרדית, ומחשבות אלה הן כפירה, והיא מתבקשת למחוק מחשבות וכוונות אלה.

במדרשה  נעמי  נחשפת לחברותא, ואף מתבקשת לכך, דבר שלא הייתה מורגלת בו. יתרה מזאת, כאילו התבקשה לעמוד למבחן  ועל כן מתבקשת על ידי מנהלת המדרשה לחבור למישל, נערה סוררת ומורדת שמחשבות אחרות  במוחה, כדי לסייע לה בלימוד, אך כאן יתפתח קשר לא צפוי והסיפור אהבתן נשמר בסוד, וכשהוא מתגלה עליהן לוותר על חלומותיהן ולהגשים את הציפיות בנישואין והקמת משפחה.

זהו גרעין סיפור המחזה העשוי  למופת, הן מבחינת הטקסט השנון והחכם של הדר גלרון, שכבר נחשפנו לה במחזה אחר “מקווה”, והן בבחינת הבימוי המהוקצע, העדין והייחודי של כפיר אזולאי,  אך גולת הכותרת הוא משחקן של הצעירות המוכשרות, ובפרט המשחק המרתק של גיבורת המחזה, יעל וקשטיין.

הסודות, כפי שכבר ציינו, היה לסרט מצליח מאת אבי נשר והדר גלרון, הוא גם מעין מסע התבגרות לגילוי העצמי, מסע שמתחיל באובדנה של אם  הגיבורה המאמינה באידיאלים, בשינוי ובהתפתחות, בניגוד למה שהחברה בה היא חיה מצפה ממנה, כאשר מנגד לה, מנהלת בית המדרש המשמשת לה דמות לחיקוי ולהערצה.

אם כך, מהו הסוד  או הסודות במחזה? האם זהו היצר המת החבוי ופורץ מחיי הרגש הספונים עמוק?  או במפגש עם מישל, דמות  שהיא אולי האלתר אגו  של נעמי,  או גם המפגש עם הלא מודע ועם הבלתי נמנע? הלא הוא היצר, יצריות והמשיכה המינית.

כשלבסוף היא טועמת מאותו עץ הדעת, היא נאלצת לשוב אל עקבותיה ואל המצופה ממנה – נישואין נטולי אהבה, הולדה וטיפול בבני משפחתה.

הסודות,  הוא מחזה מרגש, עשוי היטב ומומלץ .

הסודות –  תיאטרון בית לסין

בימוי, כפיר אזולאי

עיצוב תפאורה, פולינה אדמוב

מוסיקה, אלעד אדר

משתתפים:

יעל וקשטיין

מיכל שטמל/שירן הוברמן

יניב לוי

עמי ויינברג

קרן מרום

לורין מוסרי

ועוד

 

 

אולי תאהב\י גם:

המחזה ״גם השקיעה יפה״ – מרשים ומרגש

איטו אבירם

ג’אז בלט מונטריאול: “לרקוד את ליאונרד כהן”

איטו אבירם

“עטוף “– המופע הראשון של להקת המחול ענבל פינטו ואבשלום פולק חוזר

איטו אבירם

הגב לפוסט

דילוג לתוכן