Image default
בימה ומחול תרבות ובידור

בלט “סקאפינו” בישראל – בין מחול לבידור

TWOOLS 17

מאת איטו אבירם

באמת שרצינו להתרגש, לצאת עם חוויה, אבל בעיקר היה בידור. כך, במופע המחול של הלהקה ההולנדית הבינלאומית הוותיקה. ברוב הזמן נותרנו מרוחקים. גם עוצמת מחיאות הכפיים של הקהל סביבנו חיזקה את התחושה שלנו שמדובר במופע המציע חוויה בידורית קלילה ולא מספיק חוויה אמנותית אמיתית.

להקת בלט סקפינו (Scapino Ballet) היא מלהקות המחול המובילות בהולנד ובאירופה, ואנו צפינו בהופעה במסגרת סדרת המחול של היכל אמנויות הבמה הרצלייה במסגרת חגיגות 70 שנה להיווסדה של הלהקה. דווקא היו לנו ציפיות. הפקות הלהקה הרי ידועות במקוריותן, בהיותן מלאות העזה ודרמטיות ובנטייתן להיכנס לעתים קרובות באומץ ויצירתיות, לאזורים בהם נפגשת האמנות הצרופה עם הבידור במטרה לרגש את הצופה ולאתגרו.

הוסיפו לכך את העובדה שרקדני הלהקה באים מרקעים ומדינות שונה (הולנד, ספרד, קנדה, גרמניה, צרפת וארגנטינה) והגיוון הזה מאפשר ללהקה ליצור מחול רבגוני, עם הפריה הדדית לצד יכולות טכניות גבוהות. בשנים האחרונות עובדת הלהקה עם כוריאוגרפים צעירים שעבודותיהם מועלות לצד עבודותיו של המנהל האמנותי והכוריאוגרף, אד וובה.

עד כאן הציפיות.

בלט סקפינו - The_Great_Bean_3220_SCAPINO_foto_hans_gerritsen

חלקו הראשון של המופע, שארך 30 דקות בלבד, עד להפסקה המיותרת והארוכה מדי, היה מוקדש לשתי יצירות קצרות של כוריאוגרפים צעירים. היצירה הראשונה, “אקסקוויזיט”, לזוג רקדנים, הותירה אותנו די אדישים. מיד אחריה נחשפנו ל”ציפור האש” (Firebird) של הכוריאוגרף מרקו גאקה (Marko Goecke)למוסיקה של  איגור סטרוינסקי. כאן היה חיבור מצוין בין הצלילים התזמורתיים העזים ובין האינטרפרטציה המיוחדת שנתן להם הכוריאוגרף: הרקדנים הרבו לרפרף בידיהם, ואנחנו פירשנו זאת כרפרופי כנפיים וכמחול של ציפורים. היו שם כמה רגעים יפים.

ההפסקה באה מיד אחר כך, עוד בטרם סיים הקהל את סדרת השיעולים הראשונה ודומה היה שהיא נמשכת לנצח. החלק השני של הערב הוקדש ליצירה אחת – “השעועית הגדולה” (The Great Bean) עבודתו של אד ווב המנהל האמנותי של בלט סקפינו. את רוב החלק הזה כבש קולה של זמרת הג’אז בילי הולידיי ובצידה גם קטעי ג’אז של דיוק אלינגטון, קאונט בייסי,  גיימס ראשינג וג’אנגו ריינהרדט.

היה נחמד לפגוש את שנות העשרים הסוערות, כפי שהן באות לביטוי על קרשי הבמה. בחלק הזה הופיעו לפתע עוד רקדנים רבים של הלהקה, וביניהם “הודיני”, רקדן שידע לעשות קסמים והיה “הקוסם” ורקדן אחר, שהיה גם להטוטן והרבה להקפיץ באוויר גלגלים ומוטות.

היצירה “השעועית הגדולה” גם היא בעיקר יצירת מחול הבאה לבדר, ומנסה לתת ביטוי לסצנה המיוחדת של העשור השלישי במאה העשרים, כפי שהתרחש על בימות ברודווי ואולפני הוליווד. כך נחשפנו למקצבים כמו ג’אז  וסגנונות ריקוד כמו צ’רלסטון וסטפס. תלבושות ערב בשחור/לבן, רקעים חשוכים וסצנות של מסיבות מפוארות רדפו אלה את אלה וסחפו אותנו, הצופים, לאווירה של קרקסנות ובידור.

נחמד, ואולם – התרגשות אמיתית ותחושה שהמחול על הבמה נותן לך אגרוף בלב, אלו לא נחזו בין שורות הצופים.

 

לוח המופעים:

28/1/16, יום חמישי , שעה 20:30 –  היכל אמנויות הבמה הרצליה , ז’בוטינסקי 15 הרצליה

29/1/15, יום שישי , שעה 13:00 – היכל אמנויות הבמה הרצליה , ז’בוטינסקי 15 הרצליה

מחיר כרטיס : 239-299 ₪ .

טלפון לרכישת כרטיסים : 1-700-70-29-29

www.hoh-herzliya.co.il

30/1/16, מוצ”ש, שעה 20:30 – המשכן לאמנויות הבמה באר שבע.

טלפון לרכישת כרטיסים: 08-6266400 , שלוחה 1

www.mishkan7.co.il

 

אולי תאהב\י גם:

“גדר חיה” בתיאטרון הקאמרי – על בסיס ספרה של דורית רביניאן

איטו אבירם

מופע המחול המודרני  “עצקרח” – של להקת פינטו/פולק – לכו לראות!

איטו אבירם

תיאטרון אורנה פורת מציע בסוף אוגוסט: “חגיגות סוף הקיץ” בשלושה מוקדים בתל אביב. צפינו ב”מעלה קרחות” וב”רון הלא נכון”

איטו אבירם

הגב לפוסט

דילוג לתוכן