במופע ‘בעלות’ נתן ורקדניה מדגישים את העושר הגלום בריקוד הספרדי בכלל ובשפת הפלמנקו בפרט על ידי שילוב המיתולוגיה הכנענית בתוך הסיפור הנרטיבי.
במופע חדש בשם “בעלות” של להקת הפלמנקו הישראלית נחשף המנעד המגוון שמציעה אמנות הפלמנקו, לא רק כריקוד עשיר במסורת, כי אם אמנות חיה ובועטת, זמינה תמיד לצקת בה מן החדש, ולשמש חומר ביד היוצרת, אשר מנווטת את הפלמנקו אל מחוזות דמיון חדשים.
להקת הפלמנקו הישראלית, מייסודה וניהולה האמנותי של הרקדנית והכוריאוגרפית מיכל נתן, חוגגת 27 שנות יצירה במחולות המדגישים את העושר הגלום בריקוד הספרדי בכלל ובשפת הפלמנקו בפרט על ידי שילוב המיתולוגיה הכנענית בתוך הסיפור הנרטיבי.
יצירות מודרניות ועכשוויות רבות נכתבו ונוצרו בהשראת מיתוסים קדומים מתרבויות העולם השונות. מעטות מהן עסקו במיתולוגיה הכנענית, שסיפוריה עלו על הכתב כבר במאות ה-13 וה-12 לפני הספירה. המופע החדש של להקת הפלמנקו הישראלית, נועד להביא אל הבמה את הרוח הכנענית הנושבת מסיפוריהן של האלות המקומיות, שהיוו חלק משמעותי בפנתאון האלים. המופע יחבר את ההיסטוריה הקדומה של ארץ ישראל עם תרבות הפלמנקו, אשר רבים מאנשיה רואים בה דת לכל דבר.
המופע ‘בּעלוֹת’ נולד בהשראת פרויקט “קול תבנית”, פרויקט שירים בהשראה כנענית שכתב האמן אסי משולם והלחינה טליה יונה קליגר לתערוכה “חפירות – אמנות מזמן עכשיו” שהוצגה במוזיאון ארצות המקרא בירושלים, באוצרות שירה פרידמן.
לאורך השנים, התפתח הפלמנקו לכדי שפה המובנת וידועה רק לעוסקים בה, כמעין דת סודית. לכל מקצב פלמנקו יש שם משלו, תפקיד ותכונות, אשר משווים לו מעמד של ישות חיה, עצמאית ויצרית, ומקשרים אותו לפן מסוים באורחות חייו של האדם. באופן דומה, מהווים האלים והאלות מן המיתולוגיה הכנענית, האנשה של היבטים שונים בתרבות ובטבע האנושיים, מה שהופך אותם לישויות מטאפוריות בעלות משמעות נצחית.
המופע ‘בּעלוֹת’ מחולק לחמש מערכות, כשכל מערכה מוקדשת לאל/אלה מהמיתולוגיה הכנענית: אשרה, עשתורת, ענת, תנית ובעל. “מעניין אותי להעביר בתנועה את הארכיטיפים השונים המיוצגים על ידי האלים והאלות הכנעניים” אומרת הכוריאוגרפית מיכל נתן, ” וגם ללמוד, לדמיין ולהעביר את הפלמנקו דרך הפולחן של אותם אלים ואלות”.
כל מערכה במופע תהייה במקצב פלמנקו שונה שיוגש בשירה על ידי זמרת הפלמנקו יעל הורביץ, ויושר בפעם הראשונה בעברית.
המיתוסים הכנעניים מלאים בתיאורים של מאבקי כוח, מלחמות, מעשי אהבה וביטויי תשוקה ויצר, אשר כבכל מיתולוגיה אחרת, משקפים את הלכי הרוח התרבותיים והנפשיים של התקופה שבה נהוג היה לספר ולשיר אותם. למזמורים העכשוויים שנכתבו על ידי אסי משולם והולחנו על ידי טליה יונה קליגר, חוברת הכוריאוגרפיה של מיכל נתן, שמחברת את מקצבי הפלמנקו השונים למשמעויות הארכיטיפיות של השירים, והופכת את הפרויקט ליצירה הרת משמעות ואלגורית לימינו אלה.
למזמורים העכשוויים שנכתבו על ידי אסי משולם והולחנו על ידי טליה יונה קליגר, חוברת שירתה של יעל הורביץ, שתשיר, בפעם הראשונה, שירת פלמנקו בעברית. את הכל מאגדת הכוריאוגרפיה של מיכל נתן, שמחברת את מקצבי הפלמנקו השונים למשמעויות הארכיטיפיות של השירים, והופכת את הפרויקט ליצירה הרת משמעות ואלגורית לימינו אלה.
להקת הפלמנקו הישראלית במופע ‘בעלות’, 27 ביולי (בכורה), מרכז סוזן דלל, תל אביב
כרטיסים: 130 – 160 ₪
המופע ‘בעלות’, בתמיכת מפעל הפיס יתקיים בבכורה ביום שבת, 27 ביולי בשעה 21:00 ולאחריו יתקיימו מופעים נוספים ביום שני 29 ביולי , יום שבת 24 באוגוסט וביום שבת 7 בספטמבר. המופעים כולם יתקיימו בשעה 21:00 במרכז סוזן דלאל, תל אביב .
מחיר: 130 – 160 ₪ לרכישה: https://workplex.org/2JbGQE, 03-5105656