Image default
אטרקציות ופעילויות דרום הנגב טיולים

לפני, או אחרי הטיול במכתש רמון – שווה לבקר במרכז המבקרים

הסרט הסתיים, ווילונות אולם הצפייה נפתחים אל הנוף המושלם של המכתש הגדול בעולם.
הסרט הסתיים, ווילונות אולם הצפייה נפתחים אל הנוף המושלם של המכתש הגדול בעולם.

(הכתבה נכתבה לפני עידן הקורונה)

את מכתש רמון לא צריך להציג. הוא נמצא שם, מעבר לגדר הטיילת של העיירה מצפה רמון, ענק ובראשיתי, מסתורי ומעורר השתאות. משוט בין רחובות העיירה המנומנמת, מוכת השיכונים והעיזבון, שכל הניסיונות התיירותיים להעירה ייכשלו כל עוד לא תודבר הבירוקרטיה והפרובינציאליות המאפיינים את התנהלות ראשיה, יכול להסתיים אצל התייר התמים באכזבה אמיתית שתסתכם בשאלה אחת: “היכן המכתש?”

ואכן, העיירה כמו מתכחשת למכתש, הנמצא מעבר לגדר הטיילת. רחובותיה אינם שופעים רמזים לגבי הבור האדיר, בן הקילומטרים הרבועים, ש”נחפר” בידי הטבע מעבר לה. ולכן, כשמגיעים אל הטיילת בקצה המכתש, בין דירות שיכון, רחובות צריך ללא מוצא ובתים מוזנחים, ההפתעה היא אמיתית. גדר אבן בגובה המותניים עוצרת אותך, ההלך, מלצעוד עוד צעדיים ולמצוא את עצמך נופל מאות מטרים רבים אל עולם אחר, בתחתיתו של המכתש.

בולט יותר מהמכתש עצמו הוא מרכז המבקרים, שהוא שער למכתש רמון. כאן יכולים המטיילים  לצפות בתערוכה, בחזיון אור-קולי ובסרטונים שיענו על מרבית השאלות העשויות לעלות בדעתם לגבי התהליכים שיצרו את המכתש, בעלי החיים והצומח שבתוכו והאטרקציות שהוא מציע. כמובן שניתן להצטייד במידע ולקבל המלצות על שלל מסלולי הטיול ואפשרויות הבילוי במכתש ובסביבתו.

במרכז המבקרים תצוגה המציגה את מכתש רמון – המכתש הגדול בעולם – ואת תופעות הנוף והגיאולוגיה המיוחדות לו. אטרקציה אחרת מתקשרת בצורה רופפת ביותר אל המקום הזה. זוהי התערוכה המספרת את סיפורו המתק של האסטרונאוט אל”מ אילן רמון ז”ל. האמת היא שלמעט שם משפחתו של האסטרונאוט אין כל קשר בין סיפורו ובין מכתש רמון. אבל, ניחא. זוהי בדיוק אחת מאותן תערוכות שנועדו לשמש פיתיון למבקר הסקרן, כדי למשוך אותו פנימה ולהציג בפניו, מבלי משים, את הסיבה האמיתית שלשמן נבנה מרכז המבקרים – המכתש עצמו.

חליפת חלל ופריטים מהיסטוריית התעופה של אילן רמון - במרכז המבקרים.
חליפת חלל ופריטים מהיסטוריית התעופה של אילן רמון – במרכז המבקרים.

שיטת הביקור במקום קצת משונה, ומבוססת על תחנות. מסלול התצוגה מוביל את המבקר מבניין המבואה דרך מעבר החצוב בסלע מתחת לפני הקרקע. אין אפשרת לבקר באופן עצמאי במקום, בקצב הנראה לך, אלא רק להצטרף לאחת הקבוצות היוצאות אחת לזמן-מה באותו מסלול הפוקד את כל האטרקציות שבמרכז.

זוהי שיטה המתאימה לקבוצות מאורגנות של מטיילים, אולם ילדים, תלמידים, וסתם מבקרים עצמאיים, יכולים למצוא בה מגבלה רצינית. עוד עובדה שמתבלטת בעת הביקור במקום, היא העובדה שהפוקוס הראשי של מרכז המבקרים מוסט אל אילן רמון, והיסטוריית הטיסה והחלל שלו, זאת, על חשבון האטרקציה המרכזית שהיא המכתש ושמורת הטבע שבתוכו.

ועדיין, ביקור במקום שווה. אלה הסקרנים להכיר את תחנות חייו של אילן רמון, אולי גם ילדים שיופתעו ויתרשמו מבגדי אסטרונאוט, חלליות וטילים, ימצאו בתערוכה עניין. אחרים, המעדיפים להגיע למרכז המבקרים כדי ללמוד, להכיר ולהתרשם מהמכתש, לא יצאו מכאן בידיים ריקות.

המעבר מחלל תצוגה אחד אל משנהו (המאוישים בו בזמן בקבוצות שונות של מבקרים, הנעים בתזמון מדויק בכיוון אחד) מתבצע במעליות, במדרגות ובחללים מרשימים הנפתחים לעיתים אל הנוף ולעיתים אל תצוגות, כמו הדגם המרשים של מעבורת החלל “קולומביה” שמוצב במקום. חרטומה של המעבורת מופנה מעלה, והיא מוכנה לשיגור. המבקרים עולים במעלית עגולה עד למלוא גובהה של החללית, יוצאים מהמעלית בקומה השנייה ושומעים ברקע את קולות ההכנה של האסטרונאוטים בדרכם אל כַּן השיגור.

בתחנה אחרת, בתוך אולם הקרנה, צופים בסרט המספר את סיפורו של אילן רמון, והפעם כטייס חיל האוויר. עם סיום הסרט עולה המסך, ומאחוריו, מבעד לקיר הזכוכית העגול, נגלה לעיני המבקרים מכתש רמון במלוא תפארתו. ביציאה מן האולם, במסלול היורד מהקומה השנייה אל קומת הקרקע, מתוודעים המבקרים אל נפלאותיו של מכתש רמון.

מרכז המבקרים הכניסה

כאן מחכה למבקרים תערובת של תצלומים ומיצגים הקשורים בתופעות הגיאולוגיות הייחודיות למכתש רמון.  ישנם גם דגמים מכאניים שהמבקרים יכולים להפעיל אותם, אם כי הם די מאכזבים כשהם עובדים, ועוד יותר כשהם אינם תקינים.

מייצג חווייתי, הפועל באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, ממחיש (בהצלחה!) מהו מכתש, כיצד הוא נוצר ומדוע תופעה זו היא ייחודית בעולם. התחנה הבאה היא באודיטוריום, שבו ניתן לצפות בסרט על הטבע במדבר. הסרט מלבב, אינו ארוך מדי ומתאים למבוגרים ולילדים כאחד. בסרט נפרש מכתש רמון המדברי והצחיח שנראה, לכאורה, חסר חיים ושומם, כעולם חי עשיר ומגוון. הסרט מאפשר למבקרים להציץ אל עולם החי והצומח המופלא המתקיים באזור זה מזווית אחרת.

חשוב לציין, כי פקחי הרשות המאיישים את דלפק הכניסה למרכז, ישמחו להציע לכם מסלולי הליכה, טיול ואטרקציות במכתש עצמו. במקום גם חנות מפות ומזכרות שביניהן כאלו שלא ניתן להשיגן במקומות אחרים בעיירה.

 

 

 

 

 

 

מחיר הכניסה למרכז המבקרים :

יחיד:  28 ₪ למבוגר ,  14 ₪ לילד

קבוצה(מעל 30 איש):  23 ₪ למבוגר ,  13 ₪ לילד

סטודנט   24 ₪

אזרח ותיק: 14 ₪

מחיר כניסה לחי רמון:

יחיד: 22 ₪ למבוגר , 9 ₪ לילד

קבוצה(מעל 30 איש): 19 ₪ למבוגר , 8 ₪ לילד

סטודנט 19 ₪

אזרח ותיק: 11 ₪

 

שעות פתיחה

הכניסה לשמורה נסגרת שעה לפני השעות הרשומות

שעון קיץ:

בימים א’-ה’ ושבת  8:00-17:00.בימי שישי וערבי חג 8:00-16:00

 

שעון חורף:

בימים א’-ה’ ושבת  8:00-16:00.בימי שישי וערבי חג 8:00-15:00

 

בערב ראש השנה, ערב יום כיפור וערב פסח: 8:00 – 13:00

דרכי התקשרות

הסיורים במרכז בתיאום מראש בלבד בטלפון :08-6588691

 

טלפון:  08-6588691

פקס:   08-6216859

 

מרכז המבקרים ושמורת הטבע מכתש רמון: רחוב מעלה בן צור, מצפה רמון 1527600

מספר טלפון:+972 8-658-8691

תושבי השכונה מקדמים בברכה מסויגת אותך, האורח.
תושבי השכונה מקדמים בברכה מסויגת אותך, האורח.

אתר רשות הטבע והגנים ממליץ על האטרקציות המרכזיות במכתש רמון:

  • חי רמון – גן מדברי חי בחי רמון מתקיים  מפגש מרתק עם בעלי החיים הקטנים של המדבר, שרובם נסתרים וחבויים מהעין. באתר מוצגים כ-40 מינים של בעלי חיים בהם: לטאות, נחשים, צבים, דרבנים, קיפודים, בזים, פסמונים ועוד. בעלי החיים נמצאים בכלובים שמדמים את סביבת חייהם הטבעית. בעזרת בעלי החיים ניתן ללמוד על סביבת המחייה המיוחדת להם במדבר ועל ההתאמות הביולוגיות וההתנהגותיות  שמאפשרות חיים בסביבה המדברית.  ייעודו  של החי רמון העלאת מודעות לשמירת טבע. סביב הגן החי ישנו גן  עם צומח מדברי (גן בוטני) ,שבו מוצגים שישה בתי גידול שונים שמאפיינים את נוף הנגב עם הצומח האופייני לכל בית גידול. בימים אלו מוקם בתחומי הגן, מקלט למיני צומח שנמצאים בסכנת הכחדה.
  • עין סהרונים וחאן סהרונים – על גבעה ליד חניון עין סהרונים (מצפון מזרח לחניון בארות) נמצא חאן סהרונים, מְצָד ששימש תחנה על דרך הבשמים הנבטית, וממנו אפשר להמשיך בשביל הליכה קצר אל עין סהרונים, מעיין היוצר בחורף פלג מים של מאות מטרים (ולעתים מתייבש בקיץ). סביב המעיין צמחייה עשירה ועקבות של בעלי החיים הרבים המגיעים ליהנות ממימיו.
  • חניון בארות   במרכז מכתש רמון נמצא חניון בארות. החניון נגיש לכל כלי הרכב ומיקומו מאפשר למבקרים נקודת יציאה נוחה לטיולים. בחניון ניתנים שירותי לינה, מים, מזון קל (ארוחות בתיאום מראש), שירותים ופינוי אשפה. בשמורת הטבע מכתש רמון יש כמה חניוני לילה נוספים שאפשר לישון בהם, אך לא ניתנים בהם שירותים אחרים. חניוני הלילה נועדו לשרת את המבקרים והמטיילים, ובה בעת להקטין את ההפרעה לפעילות הלילית של בעלי החיים, על ידי הגבלת פעילות המטיילים במכתש בשעות הלילה למקומות מוגדרים.
  • ציר צבעי הרמון   דרך נופית שהכשירה רשות הטבע והגנים. הדרך מתאימה לכל כלי הרכב, והיא הכניסה הראשית למזרח מכתש רמון. הכשרת הדרך הייתה  חלק מתהליך השיקום של אזור הכרייה והחציבה לשעבר. לאורכה של הדרך נראים מחשופי הסלע, חולות צבעוניים ואתרי חציבה משוקמים.  השילוט וההסברים לאורך הדרך מסייעים למטיילים להכיר את התופעות הגיאולוגיות הייחודיות במכתש רמון ולהבינן. לפרויקט השיקום שותפה גם הקרן לשיקום מחצבות, והתכנית היא להקים מוזיאון גיאולוגי פתוח במפעל הנטוש, וכן מתוכננים מערך שבילים להולכי רגל ולאופניים ואטרקציות פנאי ונופש.
  • ה”נגריה” – ריכוז אבנים מוארכות בצורת מנסרות (“פריזמות”). המנסרות נוצרו כאשר אבן החול “נאפתה” בטמפרטורה הגבוהה שנוצרה מקילוח לבה לוהטת שבקעה ממעמקי האדמה. החום הרב גרם ל”התמרה”, כלומר לשינוי של הסלע. במהלך התקררותו גיבש הסלע את צורתו לאלפי עמודים מצולעים, ושבריהם של העמודים הן המנסרות.
  • קיר האמוניטים – בחלקו הדרומי של קיר המכתש נמצא קיר סלע, ועליו מאובנים של אמוניטים – בעלי חיים ימיים שחיו לפני מיליוני שנים בים שכיסה אז את הנגב כולו. האמוניטים היו בעלי שמונה זרועות ושלד חיצוני, וכשמתו הם שקעו לקרקעית הים, השלד החיצוני שלהם התמלא בבוץ, ועם הזמן התאבן והפך לסלע המשמר את צורתו של האמוניט. מאובנים הם ערך טבע מוגן ואסור לאסוף אותם.

 

אולי תאהב\י גם:

ביקור במוזיאון ישראל בירושלים – דווקא בקיץ

איטו אבירם

חופשה בגלבוע – טיול, לינה, אוכל וכיף בין פרחים, גבינות, דגים ומים

איטו אבירם

אטרקציה באילת? – “טופ-94” ומסלול קרטינג – פעילות אתגרית לכל המשפחה

איטו אבירם

הגב לפוסט

דילוג לתוכן