Image default
אטרקציות ופעילויות דרום שווה קריאה

מסלול טיול מומלץ בנגב: במעלה הנחל בעין עבדת

מאת: צוות התרשמות

עין עבדת

רוצים להנחיל לילדיכם את אהבת הטיול הרגלי בנוף מדברי? רוצים לראות אותם רצים לפניכם באושר, נהנים מכל רגע, נושמים אוויר מדבר צח ופותחים את העיניים והלב אל נופים קדמוניים עוצרי נשימה? קחו אותם לטיול רגלי בשמורת עין עבדת ליד שדה בוקר.

עין עבדת הוא אותו קטע קניוני שבו עובר תוואי נחל צין, אחד הנחלים הגדולים בישראל אם לא הגדול שבהם. הנחל האכזב הזה, שרוב השנים מונח שם בין המצוקים כמו פאטה מורגנה, התעורר בשיטפון האחרון שהיה בנגב בינואר והעיר הרים מרבצם. מפליו שצפו, מימיו דחפו והסיעו מילוני טונות סלעים ואדמת לס ומלאו את כל רוחב אפיקו, הנמדד במאות מטרים.

אל השמורה פונים ימינה מעט לפני שער הכניסה למדרשת שדה בוקר וקבר בן גוריון. את הירידה אל השמורה ניתן לעשות במכונית, עד לחניון הממוקם כשני קילומטרים במורד הדרך. במקרה כזה צריך לשלם דמי כניסה. האופציה שמורה להחנות את הרכב ליד שער הכניסה העליון, ואז הכניסה בחינם.

כבר בחנייה התחתונה מחכה הפתעה: חורשת עצי צפצפת הפרת שנראית סוריאליסטית על רקע המדבר השומם המקיף אותה. עצי הצפצפה משובבי נפש, ובסתיו עליהם מצהיבים וצובעים את תמונת הנוף בגוון אירופאי כלשהו. אותם עצים ימתינו לכם גם במעלה השמורה, מאחורי המפלים הגבוהים. בדרך תוכלו לפגוש גם עץ אלה אטלנטית עתיק יומין בן כ- 250 שנה. ועוד הפתעה – באחד מקירות המצוק מקננים נשרים ועם קצת מזל אפשר לראות את העוף הענק הזה במעופו.

ein avdat fall

חורשת צפצפות הפרת

קניון עין עבדת הוא קניון טבעי, חתור בסלע גיר לבן שבו “משובצות” עדשות צור שחורות וחומות הנראות כמו שכבות אספלט המפרידות כמו סנדוויץ את שכבות קירות הסלע הגבוהים והזקופים ובהם דרגשי סלע ומערות.

זוהי המפגש שבין רמת עבדת לבין בקעת נחל צין. הבדלי הגובה הטופוגרפי שבין רמת עבדת לבין בקעת צין יצרו מצוק אדיר המפריד בין שולי רמת עבדת ותוחם את ערוצו הרחב של נחל צין – זהו “מצוק הצינים”. ההבדלים במפלסי הנחלים שזרמו על פני רמת עבדת, לבין נחל צין יצרו מפלים גבוהים בנקודות המפגש שלאורך מצוק הצינים. המפלים שנוצרו הלכו והתחתרו לאחור במשך השנים וכך נוצרו קניונים תלולים המשופעים בצמחייה ובנביעות מים. כך גם נוצר קניון עין עבדת. המים “מתגברים” על הפרש הגבהים של מצוק הצינים (כ- 100 מטר) ונופלים בשני מפלים גדולים ובסדרה של בריכות מים

ההליכה בשמורה כיפית ומרתקת, לכל אורכה. מצוקי הענק הסוגרים עליה מקסימים ומדהימים לא רק מבוגרים, אלא, כך מסתבר, גם עוללים. גם ילדים בני שלוש יכולים לעשות את הדרך עד למפל התחתון, וילדים גדולים יותר יכולים להמשיך הלאה, עד לסולמות שבהם ניתן לצאת מצידה השני והדרומי. זהו בית ספר מדהים לאהבת הטיול הרגלי. העלייה מתונה וכמעט בלתי מורגשת והירידה חזרה אל המכונית כיפית ומהירה יחסית. לכל אורך הדרך זורמים מימי נחל צין בפכפוך שקט. לעיתים הם מתכנסים בגבים ולעיתים מסתתרים בתוך סבכי פפירוס וקנים. הילדים נהנים לדלג בין שלוליות המים, להרטיב ידיהם (וכפות רגליהם) בזרם העדין ולחוש את הטבע קרוב כל כך לגופם.

המפגש עם המפל הגבוה (15 מטרים) הוא חוויה נוספת לילדים. מקדימה אותה חווית הטיפוס במדרגות הצמודות לקירות הקניון. בחודשי החורף והאביב המדרגות עלולות להיות רטובות וחלקלקות, ואז צריך לאחוז היטב בידיהם של הקטנים בזמן העלייה בהן.

והשיא, כרגיל – מפגש פתאומי עם עדר יעלים קרוב כל כך. אלה, אדישים לנוכחותנו, ממשיכים ללחך בנחת עד שמישהו מהצופים בהם מקטין את המרחק ומאלץ אותם להתרחק מעט בחוסר חשק בולט.

השמורה הותיקה מתוחזקת כבונבוניירה על ידי רשות שמורות הטבע, אם כי הפקחים חמורי הסבר קצת מגזימים. למשל, כשהעזנו להרים את אחת ממיליוני האבנים הקטנטנות הפזורות סביב השביל, חלק בלתי נפרד מהנוף, והשלכנו אותה לכיוון הנחל עבר במקום במקרה פקח רשות שמורות הטבע. הוא לא יכול היה להתאפק מלהעיר בפנים חמוצות: “אני מבקש שלא תזיזו אבנים ממקומן בתוך שמורות הטבע”. אכן, נשמע כאילו חטאנו חטא גדול, ואולם קצת פרופורציה, ידידי… לא העתקנו סלעים ממקומם, לא תלשנו שיחים, לא קטפנו פרחים. כו-לה, כמו שאומרים – הרמנו אבן…

גן לאומי עין עבדת

מידע שימושי
שעה – שעתיים :משך הסיור
כל השנה :עונה מומלצת
תצפית המרפסת ליד שער הכניסה העליון של הגן הלאומי :לאלוותר
מתקן שמירה על כלבים חנות מזכרות, ציוד למטיילים, תחנת מידע ומזנון. • אסורה רחצה, הדלקת אש והכנסת אוכל ?מה יש עוד
אפריל – ספטמבר: 8:00-17:00. אוקטובר – מרץ: 8:00-16:00. בימי שישי וערבי חג: 8:00 – 15:00 הכניסה לשמורה נסגרת שעה לפני שעות הסגירה הרשומות מעלה * החל מחודש אוקטובר ובמהלך כל חודשי החורף: כניסה אחרונה בשעה 15:00, היציאה מהשמורה עד השעה 16:00 – וכל זאת בשל מניעים הקשורים לשמירת טבע :שעות פתיחה
6555684 – 08 6554418 – 08 :טלפון
08-6570536 :מייל/פקס
יחיד: מבוגר 25 ₪ , ילד 13 ₪ , אזרח ותיק הנחה של 50% קבוצה: מבוגר 21 ₪ , ילד 12 ₪ . כרטיס משולב גן לאומי עבדת + עין עבדת: מבוגר 40 ₪, ילד 21 ₪. :דמי כניסה
אסורה כניסה לכלבים – ישנו מתקן השגחה על כלבים. כניסת כלבים:

אולי תאהב\י גם:

מטיילים עם סברה: על הר כרבולת בנגב, ועל חוסר אחריות…

איטו אבירם

“תיאודור” – אופרה ישראלית מקורית בעברית חוזרת לבמה

איטו אבירם

אגם המים במאגר עשת – טיול משפחתי קצר בערבה התיכונה

איטו אבירם

הגב לפוסט

דילוג לתוכן