Image default
Videos מה חדש סרטים

סרט חדש: “מבוך השקרים” על גרמניה שאחרי השואה

Im Labyrinth

מה קורה כאשר איש אינו מעוניין להיזכר בזמנים של המשטר הנאצי. זאת מגלה התובע הכללי הצעיר יוהאן ראדמן שמוצא מסמכים שעשויים להוביל לפתיחת משפט נגד חברי אס-אס ששירתו באושוויץ, אך זוועות העבר והעוינות לדרכו גובים ממנו מחיר אישי ומקרבים אותו לסף שבירה. אין כמעט דרך אפשרית לצאת מהמבוך הזה; כשכולם סביבך נראים כמי שהיו מעורבים או אשמים.

הסרט מועמד לארבעה פרסי “לולה”, פרס האקדמיה הגרמנית לקולנוע: הסרט הטוב ביותר, תסריט, המוזיקה המקורית ושחקן המשנה לגרט פוס.

עלילת הסרט מתמקדת בגרמניה 1958, בניה מחדש, הנס הכלכלי. יוהאן ראדמן (אלכסנדר פהלינג) צריך להתחיל את דרכו בעולם ההוצאה לאור מהצדדים המשעממים של המקצוע. כאשר העיתונאי תומאס גניילקה (אנדריי שימנסקי) גורם למהומה בבית המשפט, ראדמן משתגע למשמע אוזניו: חבר של גניילקה זיהה מורה כסוהר לשעבר באושוויץ, אך איש אינו מעוניין להעמידו לדין.

למורת רוחו של מעסיקו, ראדמן מתחיל לחקור בנושא, ומוצא את עצמו ניצב מול רשת של הדחקה והתעלמות, וגם אידיאליזציה. באותם ימים, היו כאלה שמעולם לא שמעו את השם “אושוויץ”, ואלה שהכירו רצו לשכוח.

רק התובע המרכזי פריץ באואר (גרט פוס) מעודד את סקרנותו של ראדמן. באואר ניסה בעצמו להביא את הפשעים שבוצעו באושוויץ לידיעת הציבור, אך לא היו לו די ראיות משפטיות. כאשר ראדמן וגניילקה מוצאים מסמכים שמובילים למבצעי הפשעים, באואר מבין מיד על איזו חבית נפץ הם יושבים. התובע הצעיר מקדיש את כל כולו לייעודו החדש, לדעת מה באמת היה שם. הוא מתחקר עדים, חושף תיקים, מעלה עדויות ומצייר תמונת מצב שאיש לא מעוניין לשמוע, גם לא אהובתו מרלנה וונדרק. ראדמן חוצה גבולות וחושף שגם חבריו ועמיתיו לעבודה היו חלק ממבוך השקרים. כשהוא יודע שחשיפת האמת תשנה את פני המדינה לעולם.

“מבוך השקרים” בוחן את הצד האפל שמאחורי “הנס הכלכלי” של גרמניה בשנות החמישים, תקופה של התחדשות ושל רוק’נ’רול, בה לא רצו להביט לאחור. הסרט מצליח לתאר בצורה מותחת ומרגשת את השינוי המהותי שקרה בגרמניה של אז ביחסה לעבר. זהו סיפור על אומץ, לקיחת אחריות ומאבק לצדק.

ביולי 2014 הלך גרט פוס לעולמו לאחר מחלה קשה. לאחר מותו פורסמה מועמדתו לפרס הלוֹלה, פרס האקדמיה הגרמנית לקולנוע, על תפקידו בסרט.

“אינטליגנטי ומהפנט, הסיכויים להצלחה כלכלית והפוטנציאל לפרסים הוא כה גדול שחברת סוני רכשה את זכויות ההפצה של הסרט מיד לאחר בכורתו בטורונטו”   ג’ו ליידון, Variety

“רב עוצמה, כתוב, מבוים ומשוחק לעילא”     רקס ריד, The New York Observer

“חשוב, מעמיק, חודר ומרגש”                       דוד ויצטום

“סרט מעולה”                                          אלדד בק, רשת ב’

שפה: גרמנית תרגום עברית ואנגלית אורך: 121 דקות

גרמניה 2014

החל מ 21/5/15 בבתי קולנוע ברחבי הארץ מפיצים בישראל – סרטי נחשון

 

 

אולי תאהב\י גם:

200 הצגות ומופעים בפסטיבל הצגות הילדים הבינלאומי בחיפה – חוה”מ פסח

איטו אבירם

פסטיבל הקולנוע ה-33 ירושלים: 14 סרטים ישראלים עלילתיים ודוקומנטריים בתחרות.

איטו אבירם

הבריכה הכי גבוהה באצבע הגליל – מנרה לודג’

איטו אבירם

תגובה אחת

דודו נובמבר 5, 2015 at 4:23 pm

סרט נהדר וכתה עוד יותר 🙂

השב

הגב לפוסט

דילוג לתוכן