Image default
מה חדש

פסטיבל השירה הבינלאומי של “הליקון” 2015 מגיע לחולון

אגי משעות בצילום של איריס נשר
אגי משעות בצילום של איריס נשר

“שער”, פסטיבל השירה הבינלאומי ה-14 של עמותת הליקון, יתקיים השנה לראשונה בעיר חולון כחלק מפעילות חנוכה במתחם המדיטק. הפסטיבל ייערך בתאריכים 9 – 12 בדצמבר 2015. נושא הפסטיבל השנה הוא “על שפת הרחוב”.

הפסטיבל הוא ביוזמה, הפקה וניהול של עמותת הליקון ובתמיכת משרד התרבות והספורט יחד עם עיריית חולון, ובשיתוף משרד החוץ, מכון גתה, משרד החוץ הגרמני, פסטיבל ברלין במסגרת 50 שנה ליחסי ישראל גרמניה.

מנהל אמנותי יקיר בן משה.

ניהול אמנותי סדנאות לילדים אוהד ובר.

סדנת תרגום ואורחים מחו”ל ציונה שמאי.

מאז היווסדו מהווה הפסטיבל במה למשוררים ולאמנים-יהודים וערבים, חילוניים ודתיים, עולים חדשים וותיקים בדגש על שירה חדשה בישראל ועל יצירה בינתחומית. הוא מקדם יצירות שהוכנו במיוחד לפסטיבל תוך דיאלוג של אמנויות שונות עם השירה, ובצד המפגש עם יוצרים מוכרים מהארץ ומהעולם, הוא מאפשר לקהל היכרות ראשונה עם אמנים ומשוררים חדשים.

השנה שואף הפסטיבל לחרוג מהמתכונת המסורתית של פסטיבלי שירה, ויתקיים ברובו במתכונת של קריאת שירה, דיבור על שירה, בהרכבים שונים, על במות קטנות מול קהל ובתוך קהל. הקהל מוזמן לשמוע שירה בחללים המאפשרים קשר אינטימי עם היוצר והיצירה הספרותית.

כמו כן, לראשונה יכלול הפסטיבל פעילויות לילדים: סדנאות ומפגשים ליצירת שירה, שיחשפו אותם לעומק החוויה של השיר, קריאתו וכתיבתו. הפעילות לילדים תהיה במחיר סמלי, ומשולבת בהצגות החנוכה של תיאטרון המדיטק הפועל במתחם.

לדברי יקיר בן משה, מנהלו האמנותי של הפסטיבל: “בחרנו השנה להקדיש את נושא הפסטיבל לשפת הרחוב: שפת רחוב כלשון ושפת רחוב כמקום במרחב. ברוח זו נבחרו המשוררים המשתתפים. בשנים האחרונות השתנו פני השירה והתרבות הישראלית בארץ. יותר ויותר נכתבים ומתפרסמים שירים שמתארים סיטואציות שמתרחשות ברחוב, הן כזירה חברתית והן כזירה אישית, תוך שימוש בשפה שלא מהססת לשלב ביטויים משפת הרחוב. השירה החדשה, ברובה לא נכתבת יותר בשפה גבוהה ומנוכרת, אלא צומחת מתוך הרחוב ונכתבת “בגובה פני הרחוב”, ומשלבת מוזיקליות עשירה”.

בין אירועי הפסטיבל:

הפסטיבל ייפתח באירוע שירה בהשתתפות: חתן פרס ישראל לשירה, ארז ביטון, רועי חסן, נעם פרתום והמשורר יליד קובה, ויקטור רודריגז שיקראו משיריהם, בשילוב מוסיקה ושירה דאנה איבגי.

במסגרת האירוע יוענק בפעם השלישית, פרס הליקון ע”ש רמי דיצני ז”ל בסך 15,000₪ למשורר/ים בתחילת דרכו.

קודם לאירוע הפתיחה יתקיים מעגל שירה, פסיפס עולמי – בו אורחי הפסטיבל מהארץ ומהעולם יקראו שירה בשפתם: עברית, ערבית, פרסית, ספרדית, גרמנית.

ב”בליינד דייט שירה” תפגוש השחקנית קרן מור את המשוררים אגי משעול, שחר מריו מרדכי וענת לוין, ותבקש מהם לענות על סדרת שאלות באמצעות שירתם.

 אירוע בינלאומי מיוחד: “משפה לשפה” יתקיים לציון 50 שנים ליחסי ישראל גרמניה ויארח על במה אחת שישה משוררים מגרמניה ושישה משוררים ישראלים. במהלכו יציגו המשתתפים תרגומים של שירים של הצד השני. האירוע הינו חלק מסדנאות התרגום שמקיימת הליקון החל משנת 2007 שמטרתן לחשוף את השירה הישראלית הנכתבת בישראל לעולם הרחב, ליצור ולטפח קשרים בין משוררים ישראלים למשוררים ברחבי העולם.

 

הישר מלב העיר רמלה – “יש משהו בפנים” – מופע בימתי במרכזו קבוצת הכתיבה לנוער וצעירים של הליקון- “שירה על המפה” הפועלת ברמלה זה שלוש שנים, בהנחיית המשורר יונתן קונדה. המילים, הסיפורים והשפות של המשוררים והמשוררות הצעירים מרמלה – מדוברות, מושרות, נזעקות ונלחשות בערב שכולו שירה צעירה, מקורית ובועטת: ראפ, ספוקן-וורד, מונולוגים, שירה ומוסיקה. חברי הקבוצה יארחו גם יוצרים צעירים מחולון, לוד, בת-ים ויפו. הקבוצה הנפגשת מדי שבוע, פרסמה עד כה את אסופות השירים “להחזיק ת’שמיים” ו”יש משהו בפנים”, ומובילים את תוכנית הרדיו “שירה בשידור” בקול רמלה 106FM.

 

ביום שישי אחה”צ תתקיים קבלת שבת באווירה אינטימית על כוס קפה ועוגה. האירוע יכלול שני פאנלים רצופים של קריאה ושיחה אישית. הראשון, ״משוררים וחיות אחרות״ עם המשוררים סבינה מסג, רון דהן ומאיה ויינברג שיקראו וישוחחו על הטבע בחייהם ובשירתם. השני, ״משוררים ומִספָרים” עם המשוררים, עדי עסיס העובד כאיש מחשבים בבנק, והמשורר כלכלן שי דותן שישוחחו על שירה ועבודה.

שני אירועים קולנועיים יתקיימו בפסטיבל: הקרנה חגיגית לסרטו של הבמאי יאיר קדרזלדה, אישה פשוטה“, המוקדש לדמותה של המשוררת שרק בגיל 53 הוציאה את ספרה הראשון. 30 שנה לאחר מותה, באמצעות קטעי ארכיון משנות ה 70, יומנים שלא פורסמו, משרטט הבמאי את דיוקנה של המשוררת. בתום ההקרנה תתקיים שיחה עם הבמאי. כמו כן יארח הפסטיבל את פסטיבל “זברה” לסרטי שירה מברלין. “זברה”, שנוסד בשנת 2002 הינו הראשון מסוגו ומהווה כיום את הפלטפורמה הבינלאומית הגדולה ביותר לסרטים קצרים המבוססים על שירה.

ועוד אירועים ומפגשים בפסטיבל:

המשורר שמעון אדף במפגש חוצה גבולות ולאומים עם המשורר הקובני ויקטור רודריגז והמשורר הגרמני רון וינקלר.

סף הרחוב, סף הבית – שיחה וקריאת שירה בין שני משוררים צעירים, ששירתם נעה בין עולמות ליריים מפתיעים: בין הבית לרחוב, בין לשון הקודש ללשון החול ובין יחסים עם העולם ליחסים עם העצמי. משתתפים: עמיחי חסון ובתאל קולמן.

שיחה בשלושה – עם שלושה משוררים ותיקים ומרתקים: כלת פרס ביאליק לשנה זו חדוה הרכבי, רפי וייכרט ונאוה סמל, בליווי פסנתר.

“פינג פונג” פואטי ובו משוררים מראיינים, מתראיינים וקוראים שירה במרתון התמסרות בהשתתפות: איריס אליה כהן, נדיה עדינה רוז, אחו כהן, דנה לובינסקי, מיטל זהר, אייאת אבו-שמיס, וקרן קוך.

על קצה האור – קריאה בחושך ובו המשוררים קוראים בחשיכה תוך שילוב “משחקי תאורה” מיוחדים שיאירו את המשוררים הקוראים כל אחד בתורו אך ההקשבה לשירה תהא בחושך. משתתפים: אלפרד כהן, יותם חיימוביץ׳, נעה שקרג׳י, אייל שלום, יונתן קונדה, אתגר מויאל, דנה מרקוביץ׳ ואופיר משרקי.

הייד פארק משוררים”- “במה פתוחה” לקהל הרחב לכתוב ולקרוא שירים. השירים שיוקראו באירוע יבחרו מתוך השירים שנשלחו במיוחד להייד פארק טרום פתיחת הפסטיבל. 

והשנה לראשונה פונה הפסטיבל גם לילדים עם סדנאות מיוחדות בהן יוכלו להיחשף לעומק החוויה שיכולה שירה להציע: בחזרה לכוכב השירה: מפגש מיוחד וקסום עם עולמם של המשוררים, במהלכו הילדים יתנסו בעצמם במלאכת כתיבת שיר ויצאו מהסדנה עם יצירה אישית שהם כתבו. צייר לי כבשה: פעילות חווייתית בה ילמדו הילדים לאייר שיר, יפגשו מילים ויגלו איך בעזרת קו הן מקבלות צורה והופכות ויזואליות. המשתתפים יצאו מהסדנה עם ציור מיוחד פרי דמיונם.

הפסטיבל יינעל באירוע בו ישתתפו להקת טיגריס בגרוב אתיופי טיגרי ומקורי, בתיבול פסיכדלי והמשוררים סיגל בן יאיר, עדי קיסר, תהילה חכימי, אלמוג בהר והמשורר הספרי רודולפו הסלר   עם המנחה יוסי צברי.

במהלך ימי הפסטיבל תוצג התערוכה– פוטו פואטי, תערוכת צילומי אינסטגרם, בהשראת שירה כשהרחוב משמש לה זירה לצילום.

פסטיבל “שער” פסטיבל השירה הבינלאומי ה-14 של “הליקון”

חנוכה, 9-12/12, מדיטק חולון 

הכניסה לאירועים ללא תשלום, למעט סדנאות הילדים במחיר סמלי של 15 ₪ לילד

הכניסה לאירועי הפתיחה והנעילה של הפסטיבל מחייבת רישום מוקדם באתר הפסטיבל שתיפתח לרישום ביום ג’ 10/11. מספר המקומות מוגבל 

מדיטק חולון, שד’ גולדה מאיר 6 (מול קניון חולון)

טל’ לכרטיסים לפעילויות הילדים: 03-5021552

 

http://www.helicon.org.il/shaar.html

 

 

אולי תאהב\י גם:

מתי ומתילדה מספרים אגדות – הצגה אינטראקטיבית לילדים

איטו אבירם

בשורת הקוקוס הגיעה מהפיליפינים

איטו אבירם

לרגל פתיחתו המחודשת של מלון בוטיק אדמונד בראש פינה – מבצעי הנחה

איטו אבירם

הגב לפוסט

דילוג לתוכן