איטו אבירם

מוזיאון ישראל בירושלים מציג: "פיקאסו: מחוץ לקווים"

33 שנים לאחר מותו של האמן הכריזמטי, מגדולי האמנים במאה ה 20, נפתחת במוזיאון ישראל תערוכה רחבת היקף המתחקה אחר 70 שנות יצירה סוערות

הקטן גודל גופן הגדל גודל גופן גודל גופן הדפס עמוד הזה

"ראש גדול" - פאבלו פיקסו. ציור המוצג במוזיאון ישראל.

"ראש גדול" – פאבלו פיקסו. ציור המוצג במוזיאון ישראל.

מהו סוד קסמו ותשוקתו של אחד האמנים הגדולים במאה ה 20 ? שלושים ושלוש שנים לאחר מותו של האמן הכריזמטי, פבלו פיקאסו, פותח מוזיאון ישראל את התערוכה "פיקאסו: מחוץ לקווים" המעניקה למבקרים הזדמנות נדירה להתחקות מקרוב אחר 70 שנות יצירתו הסוערות של האמן שהמציא את עצמו בכל פעם מחדש.

מאות עבודות מאוסף המוזיאון שיוצגו בתערוכה לצד מבחר יצירות נודעות שהשאילו מוזיאונים בולטים מרחבי העולם מציגות את התפתחותו האמנותית של פיקאסו, שביצירתו ניתן למצוא עקבות  של שינויים פוליטיים והיסטוריים קיצוניים שאירעו בזמנו אך יותר מכל עבודותיו הינן מראה אינטימית לחייו הסוערים וליחסיו המורכבים עם הנשים הרבות בחייו.

בתערוכה, שתתקיים בין 7 ביולי ו- 19 בנובמבר, ייחשפו לראשונה מאות רישומים והדפסים של פיקאסו מאוסף מוזיאון ישראל אשר בשל רגישותן הרבה נשמרות לרוב בתנאים מיוחדים ואינן נחשפות לאור. זאת, לצד השאלות ממוזיאונים מובילים ברחבי העולם והשאלה מיוחדת מהמומה בניו יורק– הנערה של המנדולינה.

המבקרים בתערוכה ייחשפו לעבודות באופן כרונולוגי, החל מ-1904, עת היה בן 23, ועד 1970, שלוש שנים בלבד לפני מותו. הסיור בציר הזמן בין התקופות והסגנונות, ממחיש את כושר ההמצאה והחדשנות המתמדת של פיקאסו. סדרת צילומים שנעשתה על ידי גדולי הצלמים דאז, כמו מאן ריי וברסיי, שבמרכזן פיקאסו, מראה כיצד האמן עצמו הפך לאייקון בינלאומי.

התערוכה מספרת באופן שלם את סיפורו של פיקאסו: פיקאסו נע בין סגנונות וחוזר שוב ושוב לאותם מוטיבים כשבכל פעם המשמעות משתנה בהתאם לאהבות החדשות בחייו ולהתפתחויות הקריירה שלו.

שתי גלריות בתערוכה מוקדשות לשתי סדרות שנדיר לראותן מוצגות בהיקף שכזה:

סדרת ההדפסים של וולאר, המוצגת לראשונה במלואה במוזיאון ישראל, מציגה 100 הדפסים שפיקאסו יצר במשך שבע שנים לאמברואז וולאר, אספן האמנות והגלריסט שייצג אותו בתחילת דרכו.

בסדרה ניכרת שליטתו של פיקאסו במגוון שיטות הדפס ומופיע בה אחד המוטיבים המרכזיים ביצירתו – המינוטאור. יצור זה – חצי שור וחצי בן אנוש- שימש לו כאלטר-אגו ומספר סיפורים אישיים מחייו ומחיי הזוגיות שלו.

הדמויות בסדרה זו ובעבודתו הפוליטית הראשונה של פיקאסו "חלום וכזב של פרנקו" שתוצג גם היא בתערוכה, יופיעו שוב כעבור כמה שנים בציור המפורסם – הגרניקה.

סדרה נדירה נוספת המוצגת באופן כמעט שלם היא "347":. פיקאסו יצר 347 הדפסים בטכניקות שונות ללא הפסקה בזמן קצר. כמות היצירות שנעשו בתוך 7 חודשים בלבד, מעידה כיצד האמן שבאותה עת כבר היה כמעט בן 90, המשיך ליצור בדחיפות מדי יום ולעיתים מספר הדפסים ביום. ההדפסים חתומים ותוארכו על ידי פיקאסו בתאריך יומי כך שניתן לעקוב אחריהם כמעט כמו יומן של יצירה שבוערת בחיוניות אדירה, מתריסה מול אימת המוות המתקרב ואינה יודעת מנוחה.

אל כתבת התרשמות על המוזיאון.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *