Image default
אטרקציות ופעילויות צפון

לילות שאן – חזיון אור קולי בבית שאן

מאת: צוות התרשמות
 לילות שאן

שורה תחתונה: היה סיור מחכים ומעניין. אני, כמבוגר, יכולתי לעמוד בעוד שעה של הסברים ידעניים מפיה של המדריכה. אולם לילדיי בני התשע זה היה ארוך מדי, וכנראה גם לעשרות המשפחות האחרות, אף כי הן המתינו בסבלנות עד תום הסיור. ובכל זאת – אטרקציה השווה גם סטייה מתכנית הטיול המקורית בגליל.

בית שאן יושבת על אוצר אמיתי: אלפי שנות היסטוריה תוססת, הבאים לידי ביטוי בשפע ארכיאולוגי המזכיר ביקור ברומא. אלא שהעיירה המנומנמת הזו, הנצלית בקיץ בחום בלתי נסבל עוד לא השכילה לרתום לאוצר הזה גם סדר יום תיירותי, שיכול להפוך אותה לפנינת תיירות אמיתית. היא אינה ידידותית לתיירים ולאורחים בכמה מובנים: בסופי שבוע, למשל, היא נסגרת, בעצם – טורקת את דלתה בפני כל מי שחפץ לבוא בשעריה. אין מסעדה, אין קפה, אין דוכן מזון וכמובן – אין אטרקציות פתוחות. בשאר ימות השבוע זועקת הפרובינציאליות מתוך הרחובות וכמו אומרת: “עזבו אותי מתיירים ומבליינים. טוב לי איך שאני נראית!”

אבל אנחנו התאכסנו בבית ההארחה של איגוד אכסניות הנוער שבעיר, והתעקשנו ללכת ל”לילות שאן” כי שמענו שהחזיון האור קולי הוא מופע מושקע ו”חוויה לילית קסומה”. ואכן, הופתענו לטובה, למרות הביקורת שהיתה לנו בסופו של דבר על החוויה.

בית שאן הרומאית נמצאת בתוך מכתש טבעי ענק בן מאות דונמים בפינה הצפון מזרחית של העיר. זה כולל את תל שאן העתיקה, שמגיעה למאות רבות לפני הספירה וכמובן – את כל התקופות שבאו אחר כך. מאות מיליוני שקלים הושקעו בחפירות ובשחזורים ארכאולוגיים, ובהחלט יש מה לראות. גם לילדים. ומכיוון שעמק בית שאן הוא מהמקומות החמים ביותר בארץ, הרי שהזמן המתאים לבקר שם הוא בחורף ובימים קרירים בעונות המעבר, או בלילות הקיץ.

הגענו בלילה של סוף קיץ, ומצאנו את עצמנו ישובים על טריבונה קטנה, מקורה ומוגבהת, ביחד עם עוד 119 צופים, כשפנינו אל עתיקות העיר. האורות הבליחו מכל עבר, הסאונד האיימתני והמושקע השמיע מתוך החשיכה המוארת קולות כרכרות, שאון המון וסאון בנייה. היתה ציפייה באוויר, והילדים הרבים חיכו בקוצר רוח לחזיון, שיתחיל כבר.

והחזיון החל. על קירות עתיקים שמולנו הוקרנו דמויות וצלליות, שלא נראו מרשימים על רקע המרחבים הנפתחים. אולם הקריינות והסאונד חיפו, והיטיבו את הרושם. היה מעניין לשמוע את סיפורה ההיסטורי של העיר בעיקר בשנות רומי וביזנטיון. אלא שהחזיון ארך עשר דקות בדיוק. מאוכזבים מקוצר המופע התרומם גוש הצופים וחולק לשתי קבוצות, שלכל אחת הוצמדה מדריכה.

וכך, בתום החלק הוירטואלי החלה ההליכה המעשית בשטח. היה זה סיור לילי רווי במיצגים אורקוליים שהצליח להעניק לנו תחושה של יישוב חי ותוסס ועדות להתרחשויות היסטוריות בעיר בית שאן לאורך אלפי שנים.

באנו בשערי העיר ושוטטנו בשדרת העמודים המרכזית המרשימה. ואולם, לא ממש התבשמנו בריחות תבליני השוק, וגם לא ממש פגשנו את הדמויות שקמו לתחיה, למרות ההבטחות באתר האינטרנט. עם זאת ביקרנו בבית המרחץ, עמדנו למרגלות מקדש דיוניסוס, בקפסולה של זמן רגע לפני רעידת האדמה ובעיקר שמענו את הסבריה הארוכים של המדריכה, שעשתה כמיטב כוחה לעניין בעת ובעונה אחת אנשים מבוגרים ותאבי יידע ודרדקים בני שלוש וארבע, חלקם בעגלות.

וכך ארע, שהביקור ב”לילות שאן” שהסעיר בחלקו הראשון ואף ריגש את ילדיי, נהפך בעיניהם למסע ארוך מדי, מעייף ומשעמם בגודש ההסברים והעובדות, עד שלבסוף נשמע קולם: “אבא, מתי זה כבר ייגמר?!”

לילות שאן – החיזיון פועל בין התאריכים 2 באפריל עד סוף חודש אוקטובר (מותנה בתנאי מזג האוויר).

בימים ב’, ג’, ד’, ה’ עם רדת החשיכה, כל מחצית השעה. מחיר כניסה למופע האורקולי: 50 ₪ למבוגר, 40 ₪ לילד, מנוי 25 ₪, סטודנט/חייל בסדיר 40 ₪, אזרח ותיק 25 ₪, מבוגר בקב’ (30 איש ומעלה)- 45 ₪ ילד בקב’ (30 איש ומעלה) – 35 ₪ יש להזמין כרטיסים מראש בטלפון: 1222-3639 (3639*) המופע משולב עם סיור ברחבי הגן הלאומי – מומלץ להצטייד במים ובנעלים נוחות להליכה.

 

אולי תאהב\י גם:

חופשה משפחתית בעמק המעיינות – לינה, אוכל, אטרקציות

איטו אבירם

מסלול טיול משפחתי מהגלבוע אל עמק המעיינות

איטו אבירם

“יצאנו לחופשה משפחתית בחרמון”

איטו אבירם

תגובה אחת

יונתן אוגוסט 18, 2020 at 11:56 am

כמה זמן אורך הסיור?

איטו אבירם משיב: הסיור נמשך כשעה.

השב

הגב לפוסט

דילוג לתוכן