איטו אבירם

לא לוותר לילדים על פעילות גופנית!

פעילות גופנית בקרב ילדים ובני-נוער (בנות ובנים!) תורמת להתפתחות נפשית, קוגניטיבית וחברתית, ומונעת השמנה ומחלת אוסטאופורוזיס (דלדול העצם) בגיל מבוגר.

הקטן גודל גופן הגדל גודל גופן גודל גופן הדפס עמוד הזה

 

צילום: זאב שטרן.

צילום: זאב שטרן.

 מאת: גלית פרי *

הגברת הפעילות הגופנית בקרב ילדים ובני נוער היא בעלת אפקט מקדם בריאות ומונע מחלות. אינספור מחקרים הוכיחו כבר מעל לכל ספק, כי פעילות גופנית היא המרשם הטוב ביותר לחיים בריאים יותר. זהו הכלי הטוב ביותר לשיפור חילוף החומרים, והנשק הטוב ביותר נגד השמנה. וכמובן, שככל שההכרה הזו מיושמת בגיל צעיר יותר- התוצאות ואימוץ אורח חיים נכון מתחיל מוקדם יותר. 

חינוך הילדים והנוער מוקדם ככל האפשר לאורח חיים בריא ובטוח, לתזונה נכונה ולפעילות גופנית עשוי להפכם למבוגרים פעילים יותר גופנית, ולהעניק להם חיים בריאים יותר. 

פעילות גופנית אצל ילדים אינה מיועדת למטרת משחק בלבד, ויש לה חשיבות רבה לא רק בהתפתחות הגופנית, אלא גם בהתפתחות הנפשית, הקוגניטיבית וההשתלבות החברתית התקינה של הילד.

בשנים האחרונות אנו עדים לירידה דרסטית בכמות הפעילות הגופנית שמבצעים רוב הילדים והמתבגרים. ישיבה מול מחשב, DVD, משחקי וידאו, טלוויזיה ומסך הטלפון הנייד הפכו למרכיב עיקרי בחייו של ילד מודרני. הרבה מאוד ילדים ובני נוער מבלים 4 שעות ויותר ביום בישיבה מול מסך ויש לכך קשר הדוק להשמנה. מחקרים מצאו שלילדים שיש טלוויזיה בחדרם הפרטי, יש סיכון מוגבר להשמנה.

למרות שהבעיה בולטת בחומרתה בגיל ההתבגרות, הרי ששורשיה נעוצים בילדות המוקדמת וכבר בגיל הגן ילדים כיום מבצעים פחות פעילות גופנית מאשר בעבר. 

פעילות גופנית בגיל הילדות והבגרות מקדימה תרופה למכה. היא מונעת השמנה, בונה את העצמות, מפתחת יציבה נכונה, תורמת לבניית דימוי עצמי בריא, והיא משפרת את מצב הרוח. 

מגפת ההשמנה בישראל

הירידה בפעילות הגופנית בקרב ילדים ובני נוער מובילה לעלייה חדה בשכיחות מחלות שהיו בעבר נחלתה של האוכלוסייה המבוגרת בלבד. הדוגמא הבולטת ביותר היא ההשמנה, שהפכה למחלת הילדים הכרונית הנפוצה ביותר בעולם המערבי. מחקרים שבדקו את בעיית ההשמנה בחברה המערבית הצביעו על קשר חזק בין השמנה לחוסר פעילות גופנית במהלך תקופת ההתבגרות.

הסיכון של ילד או מתבגר שמן להפוך למבוגר שמן גבוה באופן משמעותי בהשוואה לילד רזה. לילד עם עודף משקל משמעותי, סיכוי של למעלה מ-50% להפוך למבוגר שמן. מנתונים אלו אין ספק שיש להתחיל בשינוי הרגלי חיים כבר מגיל צעיר.

לפעילות גופנית בגיל הילדות והבגרות חשיבות רבה במניעת השמנה וטיפול בסיבוכיה, ועדיף למנוע השמנה בגיל הילדות והבגרות מאשר לטפל בה בגיל מבוגר.

לפעילות גופנית השפעה ברורה על ירידה במשקל או האטת קצב העלייה במשקל. בילדים בעלי עודף משקל העוסקים בפעילות גופנית חל שינוי בהרכב הגוף עם ירידה באחוזי השומן ועלייה במסת השריר. גם ללא ירידה משמעותית במשקל, העיסוק בפעילות גופנית יכול למנוע את סיבוכי ההשמנה.

אוסטאופורוזיס (דלדול העצם)

אוסטאופורוזיס זו מחלה של הגיל המבוגר, אך עם הבנת מנגנוני בניית חוזק העצם מסתבר, כי דווקא בגיל צעיר ניתן לפעול כדי למנוע את המחלה וסיבוכיה.

גיל העשרה הוא הגיל הקריטי בכל מה שקשור להתפתחות השרירים ולבניית מסת העצם. לפעילות גופנית יש השפעה משמעותית על בניית העצם בעיקר בתקופת ההתבגרות, שכן היא מסייעת להשגת כמות עצם מרבית כך שבעתיד תקטן הסכנה להידלדלות העצם ולשרירים.

פעילות גופנית הכרוכה בנשיאת משקל הגוף ובהפעלת עומסים על השלד תורמת להגדלת מסת העצם ולעלייה בצפיפות העצם אצל מתבגרים.

צפיפות העצם הולכת ועולה בשנות החיים הראשונות ולמעלה מ-90% משיא מסת העצם מושג עד תום העשור השני לחיים. לאחר מכן, עם חלוף השנים, צפיפות העצם הולכת ופוחתת והדבר בולט בעיקר בנשים עם הפסקת המחזור החודשי. 

כדי למנוע שברים בגיל המבוגר חשוב להשיג מסת עצם חזקה בגיל צעירתזונה נכונה בשילוב פעילות גופנית בגיל הצעיר יכולות למנוע תחלואה משמעותית הקשורה לאוסטאופורוזיס בגיל המבוגר.

חשוב ביותר להתחיל לקדם את המודעות לפעילות גופנית החל מגיל הילדות. ההשתתפות בפעילות גופנית וספורט גורמת להנאה, ותורמת רבות לשיפור הדימוי העצמי והביטחון העצמי.

פעילות גופנית בקבוצות עשויה ליצור חברויות, לקדם מעורבות חברתית, לשפר את היכולת לעבוד בשיתוף פעולה, ולסייע בהקניית ערכי משמעת ומחויבות.

העיסוק הקבוע בפעילות גופנית מספק לבני הנוער מסגרת חיובית ויציבה הדרושה להם מאוד בגיל זה, הרווי תהפוכות. מרבית הסיכויים הם גם שהרגל טוב זה ימשיך וילווה אותם בעתיד, וייהפך לדרך חיים.

ממחקרים אף עולה, כי קיים קשר ישיר בין מידת ההישגים הלימודיים לבין מידת הפעילות הגופנית והכושר הגופני (רמת פעילות גבוהה מלווה בהישגים לימודיים טובים יותר). 

ממחקרים שנעשו עלה, כי שיפור הכושר הגופני הביא לשיפור בציונים במבחנים עיוניים. נמצא גם, כי בבתי ספר בהם  נהנים התלמידים מאפשרויות גדולות לעיסוק בפעילות גופנית, ההישגים הלימודיים היו טובים יותר מאשר בבתי ספר הנותנים פחות הזדמנויות לתלמידים לעיסוק בפעילות גופנית.

ההשפעה של פעילות גופנית על הישגים לימודיים נובעת מכך שהשיפור בכושר האירובי ובמצב הרוח משפיע באופן חיובי על תפקוד המוח, ופעילות גופנית משפרת את הריכוז, ומאפשרת השלמת משימות מהר יותר.

כיום, כאמור, אנו מבינים כי מחלות רבות של הגיל המבוגר מקורן דווקא באורח חיינו בגיל הצעיר. לכן, לפעילות גופנית בגיל הצעיר חשיבות רבה ביותר בטיפול במחלות ובמניעתן. חינוך הילדים ובני הנוער מוקדם ככל האפשר לאורח חיים בריא ומאוזן, הכולל פעילות גופנית ותזונה נכונה הינו השילוב המנצח, שיוביל לפתרון בעיית ההשמנה והתחלואה בגילאים מבוגרים יותר.

השילוב בין שני הגורמים מאפשר לבצע את השינוי בהדרגה, מונע את תחושת הרעב, ומשמר את מסת השריר שעלולה להיפגע מהניסיון לרדת במשקל רק באמצעות דיאטה. תרומתה של הפעילות הגופנית במאזן האנרגיה של הגוף משפיעה על  העלאת ההוצאה האנרגטית, ועל הפחתה בגדילת תאי שומן.

כמו כן, לפעילות גופנית  קבועה יש אפקט פסיכולוגי ופיזי. היא יכולה לעורר את מצב הרוח, ולהקל על דיכאון ומתח שאופייניים לגיל ההתבגרות. פעילות גופנית גם תורמת בהקניית ביטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי שכה חשובים ותורמים בגיל הזה. ההמלצות המקובלות על ארגוני בריאות רבים הן שילדים ונערים יעסקו בפעילות גופנית בעוצמה בינונית עד נמרצת, 60 דקות בכל יום. בהתחשב בעובדה שתלמידים עושים בבית הספר שיעורי ספורט פעמיים בשבוע, מומלץ במיוחד לילדות ולנערות, להצטרף לחוג ספורט מקצועי פעמיים בשבוע לפחות. הבנים, לעומתן, יוכלו להסתפק בפעילות גופנית במגרש הכדורגל…  

חשיבות הפעילות הגופנית לנערות

חשוב להקפיד שנערות בגיל ההתבגרות יעסקו בפעילות גופנית כמה שיותר, וחשוב עוד יותר להקפיד ולבחור מסגרת התעמלות, המשלבת פעילות גופנית תוך הקניית הרגלי תזונה נכונה ומאוזנת. הרגלי התזונה והספורט נרכשים בגיל צעיר, ולכן לתקופת הנעורים יש משמעות רבה לגבי עתידנו. בגיל ההתבגרות חלים אצל הבנות שינויים הורמונאליים שמתחילים לשנות את מבנה גופן והן מתחילות להתעגל ולקבל מבנה נשי יותר.

שינויים הורמונאליים ופיזיולוגיים אלו מובילים לעיתים קרובות לשינוי בהתנהגותן, במצבי רוחן ובהתפתחותן הגופנית. בהדרגה הופך גופן של הילדות מנערי לנשי וחשוב כבר בשלבים אלו להקנות להן הרגלי יציבה נכונים ולחזק את השרירים והעצמות. השינויים וההתפתחות הטבעית גורמת לחלק מהנערות שלא להרגיש בנוח עם גופן והן מתחילות לסגל לעצמן הרגלי יציבה לא נכונים כמו כתפיים שמוטות וסגורות (בגלל התפתחות החזה), לבישת חולצות גדולות כדי להסתיר את החזה או האגן, וחלקן מעדיפות להימנע מלהשתתף בשיעורי התעמלות בביה"ס. 

יש לתת דגש על יציבה נכונה וחיזוק השרירים, אשר ישפיעו לטובה על התפתחות גוף הנערה בצורה בריאה ומאוזנת.

  • גלית פרי היא סמנכ"ל הדרכה בסטודיו סי – הרשת הנשית המובילה בישראל לעיצוב, לחיטוב, לכושר ולהרזיה www.studioc.co.il  5045*

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *